Μειώνοντας τα διόδια προτίθεται να «επιστρέψει» στους πολίτες το Δημόσιο το έσοδο που του αναλογεί από την αναχρηματοδότηση της παραχώρησης του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου». Το σχέδιο νόµου τροποποιεί τη συµφωνία παραχώρησης του 2007 και τη «συµφωνία επανεκκίνησης» του 2013, δίνοντας κατ’ αρχάς στον παραχωρησιούχο τη δυνατότητα να επιδιώξει τη βελτίωση των όρων δανεισµού του. Σύµφωνα µε πηγές της αγοράς, κατά τη διάρκεια κατασκευής ενός τέτοιου έργου οι όροι δανεισµού είναι πιο «σκληροί», καθώς το έργο δεν έχει εξασφαλισµένες πηγές εσόδων. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευαστικής περιόδου και την έναρξη λειτουργίας, το έργο έχει πλέον εξασφαλισµένα έσοδα και συνεπώς ο παραχωρησιούχος µπορεί να διεκδικήσει ευνοϊκότερους όρους δανεισµού (και αν δεν του δοθούν από τους δανειστές του, να αναζητήσει άλλους).

Για να γίνει πάντως πράξη η δυνατότητα μείωσης των διοδίων απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση. Εκεί θα δούμε αν αυτή θα είναι οριζόντια για τους χρήστες του τμήματος Μαλιακός - Κλειδί της εθνικής Αθήνας – Θεσσαλονίκης ή στοχευμένες σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Όπως είπε, εχθές, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στη Βουλή, προαναγγέλλοντας τις μειώσεις, «βούλησή μας, από την πρώτη στιγμή που επιτεύχθηκε αυτή η συμφωνία, ήταν το ποσό, που απορρέει από τη χορήγηση της έγκρισης του ελληνικού δημοσίου για την αναχρηματοδότηση του ιδιώτη παραχωρησιούχου, να αποδοθεί άμεσα ως ωφέλεια στους πολίτες/χρήστες».

Οπως σε όλες τις οδικές παραχωρήσεις, οι ξένες τράπεζες που συµµετείχαν στην κατασκευή των έργων αποχώρησαν µετά την κατάρρευση των παραχωρήσεων το 2011-2013 και µε τις συµφωνίες επανεκκίνησης του 2013 απέµειναν µόνο οι ελληνικές τράπεζες. Στην περίπτωση της «Αυτοκινητόδροµος Αιγαίου», επικεφαλής των δανειστών είναι η Εθνική Τράπεζα, ενώ συµµετέχουν και οι υπόλοιπες τρεις (Alpha, Eurobank, Πειραιώς). Πετυχαίνοντας συµφωνία για ευνοϊκότερους όρους δανεισµού, η «Αυτοκινητόδροµος Αιγαίου» θα αποκοµίσει όφελος περί τα 28 εκατ. ευρώ, θα επιτύχει καλύτερη απόδοση (IRR) για τους µετόχους, ενώ θα µπορεί να τους καταβάλει µερίσµατα, καθώς µέχρι σήµερα δεν µπορούσε λόγω της ανάγκης κάλυψης των δανείων.

Το όφελος που αναμένεται να μπει στα ταμεία εντός του Αυγούστου ανέρχεται σε 14,2 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από την τροποποίηση της ισχύουσας από το 2007 σύμβασης παραχώρησης. Η δυνατότητα αναχρηματοδότησης του παραχωρησιούχου, μια πρόβλεψη που δεν υπήρχε στην αρχική σύμβαση, με τη σύναψη νέων και ευνοϊκότερων δανειακών συμβάσεων, άνοιξε τον δρόμο για την επιστροφή ομολογιακών δανείων άνω των 250 εκατ. ευρώ στους τέσσερις μετόχους, δηλαδή Hochtief (38.89%) - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22,22%)- ΑΒΑΞ (23,26%) - Vinci Concessions (15,28%).

Ζ.Η. thessaliaeconomy.gr