Διπλό «χτύπημα», τόσο από την εσωτερική, όσο και την αγορά του εξωτερικού έχει δεχτεί η αγορά εκτροφής σαλιγκαριών, στην οποία δραστηριοποιείται η εταιρεία Fereikos. Κι αυτό, καθώς πρόκειται για ένα γκουρμέ προϊόν, οι ποικίλες γευστικές παραλλαγές του οποίου διατίθενται σε επιχειρήσεις που ελέω των αυστηρών μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού (λ.χ. εστιατόρια, ξενοδοχεία, γκουρμέ λαϊκές αγορές, delicatessen κ.ά.) έχουν κλείσει.
Παράλληλα, οι περισσότερο niche γευστικές επιλογές, έχουν χάσει σημαντικό έδαφος στην “to buy list” των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν ως προτεραιότητά τους την προμήθεια προϊόντων πρώτης ανάγκης και σαφώς πιο βασικών για την καθημερινότητά τους.
Σύμφωνα με την Πένυ Βλάχου, συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας Fereikos: «Οι κύριες αγορές που απορροφούν σημαντικό μέρος των εξαγωγών μας, είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία. Και οι τρεις τους έχουν πληγεί κάτι παραπάνω από σκληρά από τον COVID-19. Το επιχειρείν εκεί έχει παύσει να λειτουργεί ουσιαστικά, το καταναλωτικό κοινό ζει σε συνθήκες αυστηρής καραντίνας και το κύριο μέλημά του είναι η επιβίωση.
Άρα το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα πραγματοποιούνται δρομολόγια διεθνών μεταφορών, αποτελεί δώρο-άδωρο. Χώρια που ελέω των περιορισμών οι οποίοι έχουν επιβληθεί, αναγκαστικά επιλέγονται εναλλακτικές διαδρομές, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να αυξάνεται».
«Στάση» εξαγωγών από τον Φεβρουάριο
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Βλάχου, ήδη από τις αρχές του τρέχοντος έτους στην Fereikos είχαν σαφή δείγματα ύφεσης στις παραγγελίες από τις τουλάχιστον 22 αγορές όπου και δραστηριοποιούνται διεθνώς. «Το σύνολο της εγχώριας αγοράς εκτροφής σαλιγκαριών έχει να πραγματοποιήσει εξαγωγές από τον Φεβρουάριο. Ο Μάρτιος, μάλιστα, πέρασε δίχως να λάβει χώρα ούτε μια εξαγωγή. Το στοιχείο που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση είναι το άγνωστο που κυριαρχεί σε διεθνές επίπεδο σχετικά με τον εμφανή χρονικό ορίζοντα εξόδου από την κρίση που έχει επιφέρει η πανδημία του κορονοϊού».
Η εκτροφή σαλιγκαριών αποτελεί μια ευαίσθητη δραστηριότητα με πολλαπλές ιδιαιτερότητες και παραμέτρους, οι οποίες και προσδιορίζουν ως ένα βαθμό το modus operandi στην αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει ήδη ξεκινήσει η περίοδος εκτροφής, η οποία φέτος αναμένεται να χαρακτηριστεί από έντονη ανασφάλεια και σοβαρά προβλήματα.
«Κατ’ αρχήν, οι εκτροφείς δεν είναι σίγουροι πως η παραγωγή τους θα απορροφηθεί, αφού και όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στους τομείς της τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας διέπονται από έντονο προβληματισμό και ανασφάλεια σχετικά με την επόμενη ημέρα της αγοράς. Παράλληλα, στο πιθανό σενάριο επανόδου των αγορών του εξωτερικού στην “καρδιά” του καλοκαιριού, δεν θα είμαστε σε θέση να τους εξυπηρετήσουμε με εξαγωγές, καθώς χρονικά έχει ξεκινήσει η θερινή νάρκη των σαλιγκαριών. Μια από τις πολλές ιδιαιτερότητες του ίδιου του ζωντανού προϊόντος μας. Οπότε, στο καλύτερο σενάριο θα προσποριστούμε κάποια έσοδα μετά τον Οκτώβριο. Στο μεσοδιάστημα, ωστόσο, τα έξοδα “τρέχουν”, με το ταμείο να είναι έντονα μείον…».
Μετά τον Απρίλιο δεν θα αντέξουν οικονομικά οι επιχειρήσεις του κλάδου
Ένα από τα ζητήματα που ταλανίζουν τους 210 και πλέον εκτροφείς σαλιγκαριών στην χώρα μας, αλλά και τις οικογένειές τους, είναι και το γεγονός πως παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, δεν έχουν ενταχθεί ακόμη στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας που δικαιούνται μιας σειράς φορολογικών, ασφαλιστικών, χρηματοδοτικών και μισθολογικών διευκολύνσεων. Όπως επισημαίνει η Πένυ Βλάχου: «Έχουμε ενταχθεί στο Πλαίσιο 2 με τα υπόλοιπα τρόφιμα, ωστόσο δεν έχει υπάρξει η αναγκαία εξειδίκευση, όπως λ.χ. συμβαίνει με τα ιχθυοτροφεία και άρα βρισκόμαστε ουσιαστικά στον αέρα. Κάνω έκκληση, λοιπόν, στους αρμόδιους του υπουργείου Οικονομικών να σκύψουν επάνω στο θέμα μας με την δέουσα ευαισθησία και προσοχή, ώστε ο κλάδος της ελληνικής εκτροφής σαλιγκαριών να μην αποτελέσει σύντομα μια δυσάρεστη παρένθεση».
Διονύσης Κηλίδης foodreporter