Η μετατόπιση του σημείου «συνάντησης» του Ε65 με την Εγνατία Οδό κατά 13 χιλιόμετρα ανατολικότερα πυροδοτεί έναν μικρό τοπικό... εμφύλιο, σημειώνει στο σημερινό της φύλλο η εφημερίδα "Καθημερινή". Στα αντίπαλα στρατόπεδα βρίσκονται πολιτικοί φορείς και Αυτοδιοίκηση στον νομό Τρικάλων, που «χάνει» τον διαφιλονικούμενο κόμβο και στον νομό Γρεβενών, που τον «κερδίζει». Πάντως η προτεινόμενη αλλαγή χάραξης δεν έχει οριστικοποιηθεί, η δε τύχη ολόκληρου του βόρειου τμήματος του Ε65, που δεν έχει κατασκευαστεί, παραμένει εξαιρετικά αμφίβολη.
Με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, στο τέλος του 2013, το τμήμα Τρικάλων-Εγνατίας «κόπηκε» από τον Ε65. Η σύμβαση προέβλεπε ότι ο παραχωρησιούχος (Κεντρική Οδός) θα έπρεπε να προτείνει την αλλαγή χάραξης που επιθυμούσε και να φροντίσει για την περιβαλλοντική της αδειοδότηση, χωρίς η πρότασή του να δεσμεύει το Δημόσιο. Ετσι το προηγούμενο διάστημα η κοινοπραξία κατέθεσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη χάραξη που προτείνει και εκείνο με τη σειρά του τη μεταβίβασε στις περιφέρειες προς διαβούλευση. Κάπως έτσι πριν από ένα μήνα η Περιφέρεια Θεσσαλίας ανήρτησε τη μελέτη στην ιστοσελίδα της και... ξεκίνησαν οι αντιδράσεις.
Πριν από λίγες ημέρες ο Σταύρος Καλογιάννης, βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας και πρώην αναπλ. υπουργός Υποδομών, παρενέβη στην υπόθεση, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «εμπαίζει τους Ηπειρώτες». Οπως υποστηρίζει, η χάραξη που προτείνει η Κεντρική Οδός «δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Ηπείρου, των Ιονίων Νήσων και των Δυτικών Βαλκανίων, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί. Επισημαίνει δε ότι το υπουργείο υποστήριζε προ διμήνου ότι για το εν λόγω τμήμα δεν υπάρχει ούτε χάραξη ούτε αδειοδότηση ούτε χρηματοδότηση. Ο κ. Καλογιάννης έχει καταθέσει άλλη (τρίτη) λύση, με την οποία το βόρειο τμήμα του Ε65 συναντά την Εγνατία δυτικότερα τόσο της χάραξης που προωθεί η Κεντρική Οδός, όσο και εκείνης που είχε αρχικά επιλεγεί.
Τι διαφορετικό έχει προτείνει ο παραχωρησιούχος; Στην αρχική χάραξη, ο Ε65 συναντά την Εγνατία Οδό στην Παναγιά Τρικάλων. Με την προτεινόμενη χάραξη, τη συναντά 13 χλμ. ανατολικότερα, στο Κηπουριό Γρεβενών. Η νέα μελέτη διατηρεί τη χάραξη που είχε προταθεί για τα πρώτα 10,5 χλμ. του έργου μέχρι λίγο μετά την Καλαμπάκα (στο κομμάτι αυτό, άλλωστε, είχαν πραγματοποιηθεί και κάποιες εργασίες). Οπως είχε αναφέρει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του έργου, Θόδωρος Τάγκας, η χάραξη που πρότεινε στα τέλη του 2014 η Κεντρική Οδός «είναι κατά 17 χλμ. μεγαλύτερη, αλλά θα έχει μια μικρή σήραγγα αντί των 6 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός», επομένως θα ήταν ευκολότερο να χρηματοδοτηθεί. Επιπλέον θα αποφύγει την περιοχή προστασίας της απειλούμενης καφέ αρκούδας.
Να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση για το έργο (περίπου 400 εκατ. ευρώ) δεν είναι εξασφαλισμένη. Το βόρειο τμήμα του Ε65 δεν μπορεί να ενταχθεί στο παρόν ΕΣΠΑ και για τον λόγο αυτόν το υπουργείο Υποδομών έκανε κρούσεις για χρηματοδότηση του έργου στην ΕΤΕπ.
Γιώργος Λιαλιός (Καθημερινή)