Συνολικοί πόροι που μπορούν να προσεγγίσουν ακόμα και τα 3 δισ. ευρώ μπορούν να κινητοποιηθούν, εφόσον κριθεί απαραίτητο, για την αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των περιοχών που χτυπήθηκαν περισσότερο από την κακοκαιρία «Daniel», αλλά και τη θωράκισή τους μέσω της υλοποίησης νέων αντιπλημμυρικών έργων.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο πρόσφατο 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2023, ο υπ. Υποδομών Χρ. Σταϊκούρας, σε πρώτη φάση, με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών ύψους 600 εκατ. ευρώ. «Επίσης, η νέα προγραμματική περίοδος παρέχει επιπλέον 1,5 δισ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ μια ακόμα επιλογή είναι η έκδοση πράσινου ομολόγου. Παράλληλα, υπάρχει και πρόβλεψη για σύναψη δανείου ύψους 750 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για την αποκατάσταση υποδομών από φυσικές καταστροφές, με την προϋπόθεση όμως ότι θα εξαντληθούν οι πόροι από τις υπόλοιπες πηγές», σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, τα έργα υποδομών στη Θεσσαλία πρέπει να γίνουν με βασική κατεύθυνση τη διαχείριση των υδάτων και να στηριχθούν στη μελέτη του ευρύτερου περιβάλλοντος. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να γίνει ανακατανομή πόρων από άλλα έργα, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στις πληγείσες περιοχές, καθώς κάτι τέτοιο δεν απαιτείται. Αντιθέτως, θα αξιοποιηθούν τα παραπάνω χρηματοδοτικά εργαλεία, κάτι που σημαίνει ότι θα αυξηθεί συνολικά το κατασκευαστικό αντικείμενο των έργων που υλοποιούνται σήμερα στη χώρα.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι οι επικεφαλής των μεγάλων τεχνικών εταιρειών, παρότι ασφαλώς ο κλάδος διανύει νέα περίοδο άνθησης ύστερα από μια κρίση που κράτησε πάνω από μια δεκαετία, δεν κρύβουν και κάποιους προβληματισμούς για χρόνιες παθογένειες που δεν λύνονται. Η ταχύτητα των κρατικών υπηρεσιών, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και οι παρωχημένες τιμές με τις οποίες δημοπρατούνται οι διαγωνισμοί, αποτελούν μερικές από αυτές. Σύμφωνα με τον κ. Ντίνο Μπενρουμπή, αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ του ομίλου Μυτιληναίου, στα αρνητικά ζητήματα που καλείται να διαχειριστεί ο κλάδος, περιλαμβάνονται οι περιορισμένοι πόροι σε επίπεδο εργατοτεχνικού κόσμου, οι ανατιμήσεις του κόστους και οι συνήθεις παθογένειες του Δημοσίου που εκτροχιάζουν το χρονοδιάγραμμα των έργων. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μπενρουμπής έθεσε ως προϋπόθεση να ορισθεί από το υπ. Υποδομών ένα σημείο επαφής με τις επιμέρους υπηρεσίες, π.χ. για τα αρχαιολογικά, τα δασικά, την αδειοδότηση, ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα.
Με τη σειρά του, ο κ. Αλ. Εξάρχου, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, σημείωσε ότι «αίφνης, μέσα σε ένα-δύο χρόνια μετά τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του κλάδου, μας ζητείται να εκτελέσουμε και μάλιστα άμεσα, ένα ιστορικά υψηλό ανεκτέλεστο έργων. Κάνουμε ό,τι μπορούμε, αλλά έχουν φύγει πολλοί άνθρωποι στο εξωτερικό. Για να επιστρέψουν, θα πρέπει να δοθούν και φορολογικά κίνητρα, καθώς η Ελλάδα έχει πολύ υψηλότερη φορολόγηση σε σχέση με τις χώρες που ζουν οι άνθρωποι αυτοί σήμερα». Οσον αφορά το ζήτημα των εγγυητικών και την ανεπάρκειά τους, ο κ. Εξάρχου πρότεινε να εξεταστεί μια νομοθετική ρύθμιση, που θα επιτρέψει την έκδοσή τους και από ασφαλιστικές εταιρείες, ενώ θα πρέπει να επιτραπεί και η ταχύτερη απελευθέρωση εγγυητικών σε περιπτώσεις έργων που έχουν ολοκληρωθεί. «Εχουμε στην Intrakat δεσμευμένες εγγυητικές ακόμα και σε έργα του 2004, λόγω υφιστάμενης διαφωνίας με την αναθέτουσα αρχή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Εξάρχου.
Ο κ. Κων. Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της «Αβαξ» πρόσθεσε ότι για την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων απαιτείται και καλύτερος συντονισμός μεταξύ των συναρμόδιων φορέων, π.χ. δασαρχεία, αρχαιολογία κ.λπ. Παράλληλα, είναι σημαντική και η αναθεώρηση των τιμολογίων που χρησιμοποιεί το υπ. Υποδομών, καθώς δημοπρατούνται διαγωνισμοί με τιμές του 2017.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (από το ρεπορτάζ του Νίκου Χ. Ρουσάνογλου, Καθημερινή)