Στο «χτίσιμο» ενός σημαντικού χαρτοφυλακίου έργων ΣΔΙΤ προχωρεί η Intrakat, που διατηρεί το κεντρικό της εργοτάξιο στη Λάρισα. Η εισηγμένη, σε κοινοπραξία με τη REDEX του ομίλου Κοπελούζου, υπέβαλε πρόσφατα τη μοναδική προσφορά για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά την κατασκευή και διαχείριση του νέου κτιρίου της Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Υποδομών. Το έργο είναι προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ, ενώ ενδιαφέρον είχε επίσης εκδηλωθεί στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού και από την κοινοπραξία Μυτιληναίος - Dimand, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Αβαξ.

Το νέο κτίριο θα κατασκευαστεί στην οδό Πειραιώς 166, στο ύψος του Ταύρου. Πρόκειται για ιδιόκτητη έκταση 8,7 στρεμμάτων, πλησίον του σταθμού «Ρουφ» του προαστιακού. Στο συγκεκριμένο ακίνητο στεγάζεται σήμερα το Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Εργων, μια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Υποδομών. Το νέο ακίνητο πρόκειται να στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της τελευταίας, οι οποίες σήμερα φιλοξενούνται σε 13 επιμέρους κτίρια, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας, τα οποία και μισθώνονται. Ως εκ τούτου, το ετήσιο οικονομικό όφελος υπολογίζεται σε περίπου 3 εκατ. ευρώ, αν και θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Δημόσιο, ούτως ή άλλως, θα καταβάλει ένα ποσό στον ιδιώτηανάδοχο, ο οποίος θα αναλάβει και τη συντήρηση του ακινήτου για περίοδο 27 ετών, πλέον των τριών ετών που προβλέπονται ως κατασκευαστική περίοδος.

3.000 φοιτητικές εστίες

Εκτός από το νέο κτίριο του υπ. Υποδομών η Intrakat πρόκειται να αναλάβει, μέσω ΣΔΙΤ, και το κρίσιμο έργο της κατασκευής 3.000 νέων φοιτητικών εστιών στα Χανιά και στο Ηράκλειο Κρήτης, για λογαριασμό του Πανεπιστημίου Κρήτης. Πρόκειται για μια σύμβαση της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ που αφορά ένα πολύ σημαντικό έργο, λόγω των μεγάλων ελλείψεων στέγης που παρατηρούνται κάθε χρόνο στην Κρήτη τόσο για φοιτητές όσο και για δημοσίους υπαλλήλους. Σημειωτέον ότι και σε αυτόν τον διαγωνισμό, ο οποίος μάλιστα χρονολογούνταν από τις αρχές του 2020, τελικά η Intrakat ήταν η μοναδική εταιρεία που υπέβαλε δεσμευτική οικονομική προσφορά.

Παράλληλα, η Intrakat συμμετέχει μέσω κοινοπραξιών και στα δύο νέα έργα υποδομής, και δη οδικών αξόνων, που θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ. Ο λόγος για το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη του ΒΟΑΚ, ύψους 277 εκατ. ευρώ, όπου η εταιρεία συμμετέχει σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Ακτωρ Παραχωρήσεις, αλλά και τον οδικό άξονα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, ύψους 239 εκατ. ευρώ, σε κοινοπραξία με την Ακτωρ Παραχωρήσεις.

Πάντως, το γεγονός ότι η Intrakat ήταν η μοναδική εταιρεία που υπέβαλε δεσμευτική προσφορά για τα κτιριακά έργα ΣΔΙΤ του Πανεπιστημίου Κρήτης και του υπ. Υποδομών είναι ένα φαινόμενο που συνιστά λόγο για προβληματισμό, καθώς είναι πολύ πιθανό να παγιωθεί το επόμενο διάστημα. Ο λόγος είναι η πληθώρα διαγωνισμών ΣΔΙΤ και η δυσκολία που αντιμετωπίζουν πλέον οι ενδιαφερόμενες εταιρείες να χρηματοδοτήσουν αυτά τα έργα.

Η χρηματοδότηση

Υπενθυμίζεται ότι μετά τη δημοπράτηση δεκάδων νέων έργων τα προηγούμενα τρία χρόνια, σήμερα το πρόγραμμα ΣΔΙΤ υπολογίζεται ότι ξεπερνάει πλέον τα 5 δισ. ευρώ κι ενώ μάλιστα απομένει η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ έργων. Με δεδομένο ότι στο μεσοδιάστημα από τότε που προκηρύχθηκαν τα περισσότερα έργα το κόστος δανεισμού έχει πολλαπλασιαστεί, χωρίς μάλιστα να προκύπτει κάποια τάση αποκλιμάκωσης για το επόμενο διάστημα (το αντίθετο μάλιστα), οι κατασκευαστικές εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα επιλεκτικές απέναντι σε αυτά τα έργα. Αν και τα έργα ΣΔΙΤ προσφέρουν ορατότητα μελλοντικών εσόδων και αξιοσημείωτη απόδοση, είναι τέτοιος ο όγκος των νέων έργων που έχουν αναλάβει οι εταιρείες (κι επομένως και τα κεφάλαια κίνησης που χρειάζονται για να τα υλοποιήσουν), ώστε η χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ, που απαιτούν ίδια συμμετοχή της τάξεως του 25%, να είναι ιδιαίτερα δυσχερής.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Νίκο Χ. Ρουσάνογλου, Καθημερινή)