Με επενδύσεις που ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ η Ελλάδα αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στο μέλλον στον κλάδο των logistics. Ο λόγος γίνεται για τα τέσσερα projects του Δημοσίου και πιο συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, τα οποία θα δημοπρατηθούν ή θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται άμεσα.
Αυτά κατά χρονολογική σειρά εκκίνησης και υλοποίησης είναι το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, το οποίο έχει αναλάβει ως παραχώρηση η Goldair, της οποίας ηγείται ο Καλλίνικος Καλλίνικος,, μαζί με την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ.
Ακολουθεί ο Εμπορευματικός Σταθμός και τον Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου, γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ, για τον οποίο ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Hellenic Train–Όμιλος Κοπελούζου (DAMCO).
Όσον αφορά τα νέα logistics projects που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) αυτά θα γίνουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο εκ των δύο δρομολογείται να υλοποιηθεί στη Φυλή και σε αυτό θα μετεγκατασταθούν περισσότερες από 390 μεταφορικές εταιρείες, ενώ το δεύτερο σχεδιάζεται στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με τις επενδύσεις αυτές η Ελλάδα θα καταστεί ένα σημαντικό Logistics Hub για τη ΝΑ Ευρώπη με τη συνδυασμένη έκταση των πάρκων να ξεπερνά τα 267 χιλιάδες τ.μ.
Οι διαγωνισμοί και τα έργα στο Θριάσιο
Η κατασκευή του Θριασίου Ι θα ξεκινήσει εντός του α’ εξαμήνου του τρέχοντος έτους, ενώ ο Α’ Τρίμηνο του 2024 να επιλεγεί ο κατασκευαστής μέσω διαγωνισμού που θα τρέξει η Goldair.
Βάσει των όσων έχουν αναφέρει στο παρελθόν στελέχη της εταιρείας θα υπάρξει πρόσκληση προς τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες.
Όσον αφορά το έργο η συμμαχία της Goldair με την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ καλείται να αναλάβει την ανάπτυξη του μεγαλύτερου logistics park στην Ελλάδα επιφάνειας 588 στρεμμάτων, στο οποίο θα κατασκευαστούν αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής έκτασης 233.500 τμ.
Επίσης, θα κατασκευαστεί οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο εντός του πάρκου με στόχο τον ανεφοδιασμό των αποθηκών και την καλύτερη πρόσβαση μεταφορικών μέσων.
Τα κατασκευαστικά έργα στο Θριάσιο Ι θα διαρκέσουν πέντε έτη και «σπάνε» σε δύο φάσεις. Η πρώτη αφορά ένα διάστημα δύο ετών και η δεύτερη περίοδος των κατασκευών θα διαρκέσει επιπλέον τρία έτη. Συνολικά το κόστος αυτών των έργων αναμένεται να αγγίξει τα 180 εκατ. Ευρώ.
Ύστερα από αρκετές καθυστερήσεις και επαναπροκηρύξεις που ξεκίνησαν από το 2017, ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ ολοκληρώθηκε στις αρχές του με την κοινοπραξία του Ομίλου Κοπελούζου και της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) να ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος τον περασμένο Μάιο.
Στα του έργου η κοινοπραξία καλείται να αναλάβει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σταθμό και τον Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΔΙ) Θριασίου Πεδίου τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, τους χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και τους πρόσθετους χώρους αποθήκευσης για τα επόμενα 30 έτη. Πρόκειται για μία έκταση 1456 στρεμμάτων που ανήκει από το 1976 στον ΟΣΕ.
Αναλυτικότερα ο ανάδοχος καλείται να προχωρήσει:
– Στην εκτέλεση εργασιών κατασκευής κτιρίων, την προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου.
– Την παροχή υπηρεσιών σχετικές με:
1. Τη μεταφόρτωση μοναδοποιημένου φορτίου συνδυασμένων μεταφορών,
2. Την εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων,
3. Τη μεταφόρτωση φορτίου βαγονιών, γενικού φορτίου, υγρών φορτίων και οχημάτων,
4. Την εξυπηρέτηση πελατών και τελωνείου,
5. Στη συντήρηση του συνόλου των υποδομών του ΕΣΣΔΙ Θριασίου Πεδίου, πλην των σιδηροδρομικών υποδομών, την επιτήρηση και τη φύλαξη.
Για ποια logistics center πατά γκάζι το ΤΑΙΠΕΔ
Από τα project που ωριμάζει το ΤΑΙΠΕΔ μέσω του PPF αυτό που βρίσκεται πιο μπροστά είναι το logistics center που έχει χωροθετηθεί στη Φυλή και όπως έχει αναφέρει ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και του Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής, κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να τρέξει εντός του α’ εξαμήνου του 2024.
Το νέο project αφορά στο ακίνητο της ΟΔΔΥ και βρίσκεται πλησίον της Αττικής Οδού και είναι συνολικής επιφάνειας 600 στρεμμάτων.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο αξίας τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ μέσω του οποίου επιδιώκεται η μετεγκατάσταση τουλάχιστον 391 εταιριών από τον Ελαιώνα στη Φυλή.
Εκτιμάται, δε, ότι ο αστικός ιστός θα πάρει μία σημαντική ανάσα όσον αφορά το κυκλοφοριακό καθώς οι εταιρείες που θα μετεγκατασταθούν στη Φυλή χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση 4.000 φορτηγά οχήματα, τα οποία επιβαρύνουν σημαντικά την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό με αποτέλεσμα να επηρεάζονται και άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες.
Το εν λόγω έργο συνδέεται με τη διπλή ανάπλαση στο Βοτανικό και με τη «μετακόμιση» των εταιρειών θα απελευθερωθεί μια σημαντική έκταση στον Ελαιώνα. Μάλιστα, αυτή δεν αποκλείεται να ενταχθεί στο σχέδιο της Διπλής Ανάπλασης.
Εκτός όμως από την Αττική το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να κάνει και τη Θεσσαλονίκη κόμβο των εμπορικών μεταφορών των Βαλκανίων καθώς δρομολογεί τη μεταμόρφωση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου.
Πιο συγκεκριμένα, αναμένεται να γίνει διαγωνισμός για την παραχώρηση έκτασης 672 στρεμμάτων. Αυτή βρίσκεται στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, το οποίο είναι στα δυτικά της Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά το ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ, το ταμείο καλείται να ετοιμάσει το διαγωνισμό για λογαριασμό του υπουργείου οικονομικών ακολουθώντας την εμπειρία του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου.
Η συνολική επένδυση εκτιμάται πως κινηθεί μεταξύ των 250 και 300 εκατ. Ευρώ. Σκοπός του Ταμείου είναι εκτός από logistics center το νέο project να περιλαμβάνει ζώνη ελεύθερου εμπορίου και μεταποίησης.
Υπενθυμίζεται πως έχει τρέξει το 2017 από τη ΓΑΙΑΟΣΕ διαγωνισμός για την αξιοποίηση του ακινήτου, αλλά δεν υπήρξε αποτέλεσμα καθώς δεν υπήρξε η απαραίτητη προετοιμασία.
Η εν λόγω έκταση αποτελεί σύμφωνα με την EY μία πάρα πολύ καλή τοποθεσία για την ανάπτυξη logistics center, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά στο λιμάνι της Σίνδου και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ υπάρχει και τη δυνατότητα της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι.
Γεράσιμος Σεραφειμίδης, mononews.gr