Οι ελλείψεις προσωπικού, οι αυξήσεις των μισθών και οι πτωτικές τάσεις που καταγράφονται στις καταναλωτικές δαπάνες εξωθούν βιομηχανίες και εταιρείες λιανικών πωλήσεων στα ρομπότ. Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, το υποκατάστατο αυτό των εργατικών χεριών κερδίζει έδαφος και η παρουσία των ρομπότ αυξάνεται ραγδαία ακόμη και στα καταστήματα λιανικών πωλήσεων. Ετσι τα ρομπότ βοηθούν τις επιχειρήσεις να μειώνουν το κόστος.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ομοσπονδία Ρομποτικής, στη διάρκεια του περασμένου έτους αυξήθηκε κατά 31% ο αριθμός των ρομπότ βιομηχανικής χρήσης που εγκαταστάθηκαν και τέθηκαν σε λειτουργία σε μονάδες παραγωγής. Το ίδιο χρονικό διάστημα, τα ρομπότ που προσφέρουν υπηρεσίες σε χώρους πωλήσεων έχουν αυξηθεί κατά 37%. Και η υπηρεσία που προσφέρουν είναι πολύτιμη, αφού σε πολλές περιπτώσεις όχι μόνο βγάζουν μια επιχείρηση από τη δύσκολη θέση, αλλά μειώνουν θεαματικά το κόστος της.
Ανάμεσα στις επιχειρήσεις που έχουν επιστρατεύσει μεγάλο αριθμό ρομπότ είναι μια αποθήκη στην πόλη Ρόζενταλ στη νότια Ολλανδία. Χρησιμοποιεί εκτεταμένα αυτόματους γερανούς και αυτοκινούμενα οχήματα που πακετάρουν ρούχα της ιρλανδικής εταιρείας λιανικών πωλήσεων Primark για να τα στείλουν σε καταστήματα στη Γαλλία και στην Ιταλία. Η αποθήκη έχει επενδύσει 25 εκατ. ευρώ σε αυτόν τον στρατό των ρομπότ. Ο Μαρκ Σίρλεϊ, επικεφαλής του τομέα logistics της Primark, υπολογίζει πως αυτή η επένδυση θα αποδίδει στην εταιρεία του Ρόζενταλ 8 εκατ. ευρώ ετησίως για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Εκτιμά, άλλωστε, πως η χρήση των αυτόματων γερανών έχει αυξήσει την αποτελεσματικότητα της αποθήκης κατά 80%. Και το σημαντικότερο είναι ότι τα αυτοκινούμενα οχήματα έχουν απαλλάξει την εταιρεία από την ανάγκη να ανταγωνίζεται με άλλες για να εξασφαλίσει προσωπικό από την ολλανδική αγορά εργασίας στην οποία τα περιθώρια έχουν ουσιαστικά εξαντληθεί. Οπως τονίζει ο Μαρκ Σίρλεϊ,, «όταν παρατηρήσεις τη βιομηχανία στο σύνολό της, βλέπεις πως οι επιχειρηματίες κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση προκειμένου να περιορίσουν όσους κινδύνους απορρέουν από το εργατικό δυναμικό». Ο ίδιος εκτιμά πως ο κλάδος των λιανικών πωλήσεων έχει αυτοματοποιηθεί κατά 40%, αλλά προεξοφλεί πως το ποσοστό αυτό θα εκτοξευθεί στο 60% με 65% μέσα στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια.
Η επέλαση των ρομπότ είναι, πάντως, ήδη ορατή σε καταστήματα μοντέρνων ειδών ένδυσης όπως και στον χώρο της εστίασης, που απασχολεί εκατομμύρια ανθρώπους και τώρα αντιμετωπίζει το αυξανόμενος κόστος των μισθών, της ενέργειας και των πρώτων υλών. Είναι ενδεικτική η πρόσφατη προειδοποίηση της Amazon, του κολοσσού των online πωλήσεων λιανικής, ότι τα οικονομικά των καταστημάτων θα είναι περιορισμένα και ειδικότερα στην Ευρώπη.
Οι προσεγγίσεις που υιοθετούν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ποικίλλουν. Η Carrefour, για παράδειγμα, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικών πωλήσεων τροφίμων στην Ευρώπη, έχει υποσχεθεί να μειώσει το κόστος ενώ η μεγαλύτερη αντίστοιχη αλυσίδα της Βρετανίας, Tesco, έχει δεχθεί ότι θα πληγούν τα κέρδη της. Στον χώρο της ένδυσης, ο όμιλος Inditex, που ελέγχει τα καταστήματα Zara, έχει αυξήσει τις τιμές για να καλύψει το πρόσθετο κόστος, ενώ η Primark, που ελέγχει την ΑΒ Foods, έχει ανακοινώσει πως θα περιορίσει τις αυξήσεις των τιμών, αν και σε πολλές από τις αγορές στις οποίες κινείται ο πληθωρισμός έχει φτάσει σε διψήφια επίπεδα.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Reuters - kathimerini)
*Στη φωτογραφία ρομπότ στα ψυγεία της θεσσαλικής Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε.