Κίνητρα για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων –φορολογικά και χρηµατοδοτικά–, νέοι συντελεστές υπολογισµού του ΕΝΦΙΑ και του συµπληρωµατικού φόρου ακινήτων, υπεραποσβέσεις για τις πράσινες και τις ψηφιακές επενδύσεις, αλλά και νέο πλαίσιο τόνωσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, σχεδιάζεται να αποτελέσουν τη «βάση» ενός νέου φορολογικού νοµοσχεδίου, το οποίο θα κατατεθεί το φθινόπωρο στη Βουλή «συνοδεύοντας» τον προϋπολογισµό της επόµενης χρονιάς.

Πρόκειται για φορολογικές αλλαγές για τις οποίες η κυβέρνηση έχει ήδη δεσµευθεί, και µάλιστα όχι µόνο σε πολιτικό επίπεδο: κίνητρα συγχωνεύσεων, τόνωση ηλεκτρονικών πληρωµών και υπεραποσβέσεις αποτελούν τα τρία από τα πρώτα µέτρα που θα πρέπει να υλοποιηθούν µέσα στο γ΄ τρίµηνο της φετινής χρονιάς, προκειµένου να ανοίξει ο δρόµος για την εκταµίευση της πρώτης δόσης από το Ταµείο Ανάκαµψης, συνολικού ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Ενα από τα ενδεχόµενα που εξετάζονται είναι οι διατάξεις να µην έρθουν αποσπασµατικά στη Βουλή, αλλά να ενταχθούν σε ένα συνολικό νοµοσχέδιο το οποίο είναι πιθανό να «φιλοξενήσει» και άλλες µειώσεις φορολογικών συντελεστών.

Εκτός από τη µείωση του συντελεστή φορολόγησης των νοµικών προσώπων και της προκαταβολής φόρου που έχουν ήδη νοµοθετηθεί, έχει ήδη εξαγγελθεί το «πάγωµα» της εισφοράς αλληλεγγύης και για την επόµενη χρονιά, τουλάχιστον για τους απασχολουµένους στον ιδιωτικό τοµέα. Κριτήριο για το τελικό περιεχόµενο του φορολογικού νοµοσχεδίου θα είναι και ο δηµοσιονοµικός χώρος που θα κριθεί ότι είναι διαθέσιµος για την επόµενη χρονιά. Το εύρος εξαρτάται από την επίπτωση που θα έχουν οι νέες αντικειµενικές αξίες στον ΕΝΦΙΑ, από τις διαβουλεύσεις µε τους θεσµούς επί του προϋπολογισµού της επόµενης χρονιάς, αλλά και επί της τροπής που θα πάρει η πανδηµία τους επόµενους µήνες.

Η έκπτωση φόρου 30% επί των ηλεκτρονικών πληρωµών που θα γίνουν σε οµάδες ύποπτες για φοροδιαφυγή θα είναι ένα από τα µέτρα που σχεδιάζεται να υλοποιηθούν από το νέο έτος, προκειµένου να περιοριστεί το λεγόµενο «κενό του ΦΠΑ» (σ.σ. το ποσό ΦΠΑ που θα έπρεπε να εισπράττει το ∆ηµόσιο βάσει των πραγµατικών συναλλαγών και το οποίο δεν καταλήγει ποτέ στο ταµείο του λόγω της µη έκδοσης αποδείξεων).

Σχεδιάζεται επίσης η παροχή κινήτρων στους φορολογουµένους ώστε να συµβάλουν στον εντοπισµό των αδήλωτων ταµειακών µηχανών, αλλά και η πλήρης αναµόρφωση της λεγόµενης «φορολοταρίας», η οποία εκτιµάται πως πλέον έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της. Τα κίνητρα συγχωνεύσεων θα είναι χρηµατοδοτικά για τις πολύ µικρές επιχειρήσεις –καθώς από τη στιγµή που ενεργοποιήθηκε για τις πολύ µικρές επιχειρήσεις ο συντελεστής 9%, το φορολογικό κίνητρο δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρό– και φορολογικό για τις µεσαίες και µεγαλύτερες επιχειρήσεις: κυρίως προσωπικές και ανώνυµες εταιρείες ή ΙΚΕ που θα πληρώνουν φόρο µε βάση τον νέο συντελεστή του 22%.

Τα κίνητρα θα τεθούν σε εφαρµογή από το νέο έτος, µε τη συγκεκριµένη αλλαγή να συνδέεται άµεσα µε την εκταµίευση της πρώτης δόσης του Ταµείου Ανάκαµψης. Κάτι αντίστοιχο συµβαίνει και µε τις υπεραποσβέσεις. Το µέτρο θα αφορά επενδύσεις πράσινου και ψηφιακού χαρακτήρα, που θα πραγµατοποιηθούν κυρίως από µικροµεσαίες επιχειρήσεις. Και αυτό το µέτρο θα ισχύσει από την 1/1/2022 και θα έχει ως αποτέλεσµα την ταχύτερη απόσβεση αυτών των επενδύσεων, καθώς πρακτικά, εκτός από την αύξηση των κερδών, απόσβεση θα γίνεται και µέσα από τη µείωση των φόρων.

Τα πρώτα στοιχεία της ΑΑ∆Ε δείχνουν ότι οι αλλαγές των φορολογικών συντελεστών του ΕΝΦΙΑ και του συµπληρωµατικού φόρου θα είναι εκτεταµένες, καθώς οι νέες αντικειµενικές αξίες προσαυξάνουν τη φορολογητέα αξία των ακινήτων κατά περισσότερο από 100 δισ. ευρώ.

Αυτό σηµαίνει ότι δηµιουργείται αρκετός δηµοσιονοµικός χώρος (σ.σ. ενδεχοµένως και άνω των 500 εκατ. ευρώ) για να χρηµατοδοτηθούν οι µειωµένοι συντελεστές υπολογισµού του ΕΝΦΙΑ.

Κριτήριο για το τελικό περιεχόµενο του φορολογικού νοµοσχεδίου θα είναι και ο εκτιµώµενος δηµοσιονοµικός χώρος του 2022.

Θάνος Τσίρος Καθημερινή