Σε βασική συνιστώσα του λιανεμπορίου και της παροχής υπηρεσιών εξελίσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο, με την πανδημία όχι μόνο να προκαλεί αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών, αλλά και επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, αλλά και της εφαρμογής των καινοτομιών για τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας. Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα σημείωσε νέο ρεκόρ το 2021, φτάνοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ELTRUN, στα 14 δισ. ευρώ, σε υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2020, παρά το γεγονός ότι το 2021 τα φυσικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σύγκριση με την πρώτη χρονιά της ζωής μας με την πανδημία.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ELTRUN (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), το 2020 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 11,5 δισ. ευρώ, ενώ προ κορωνοϊού, το 2019, εκτιμάται ότι ήταν περί τα 9 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την τελευταία εξαμηνιαία έρευνα καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που πραγματοποίησε τον Δεκέμβριο του 2021 το ELTRUN σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), το 50% των χρηστών του Διαδικτύου πραγματοποίησε τον Δεκέμβριο μία τουλάχιστον αγορά από ηλεκτρονικό κατάστημα. Πρόκειται για το ίδιο ποσοστό που καταγράφηκε και τον Ιούνιο του 2021. Είναι βεβαίως χαμηλότερο από αυτό που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2020 (61%), περίοδος όμως κατά την οποία το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελούσε ουσιαστικά τη μοναδική επιλογή για αγορές, αλλά διπλάσιο από το ποσοστό που καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2019 (26%) πριν δηλαδή από την εκδήλωση της πανδημίας στην Ελλάδα.
Τουλάχιστον 1 στους 3 καταναλωτές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές θεωρείται πλέον ιδιαίτερα «προχωρημένος», αφού οι ηλεκτρονικές του αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών αγορών. Μάλιστα, για όλους τους online καταναλωτές κατά μέσον όρο οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των συνολικών τους αγορών, ποσοστό που παραμένει στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο του Ιουνίου 2021.
Τα ποσοστά αγορών μέσω Διαδικτύου ανά κατηγορία προϊόντων/υπηρεσιών τον Δεκέμβριο του 2021 είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με τον Ιούνιο του 2021 και κάπως μειωμένα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια ξενοδοχεία με 45% και ηλεκτρικά - ηλεκτρονικά είδη με 34%. Ακολουθούν τα είδη ρουχισμού με 20%, τα παιχνίδια - είδη δώρων - κοσμήματα με 17%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 13%, τα έπιπλα με 13%.
Σημαντικά είναι και τα ποσοστά αγορών έτοιμου φαγητού (delivery), κάτι το οποίο οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στη μεγάλη ανάπτυξη των σχετικών ηλεκτρονικών πλατφορμών παραγγελιοληψίας, αλλά και διανομής (efood, wolt, box, rocket, delivery.gr κ.ά.). Τον Δεκέμβριο του 2021 το ποσοστό ήταν 12% (η έρευνα είχε γίνει πριν από τους νέους περιορισμούς στην εστίαση), έναντι 13% τον Ιούνιο του 2021 και 20% τον Δεκέμβριο του 2020. Οι αγορές μέσω Διαδικτύου στα είδη γραφείου - βιβλία αποτελούν το 12%, στα φάρμακα είναι 7% και
Τουλάχιστον 1 στους 3 καταναλωτές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές θεωρείται πλέον ιδιαίτερα «προχωρημένος».
στα τρόφιμα 3%. Αξίζει, βεβαίως, να σημειωθεί ότι στις δύο τελευταίες αυτές κατηγορίες τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλά, όμως παρουσιάζουν ταχύτατη εξέλιξη από την άνοιξη του 2020 και μετά, με τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ και τα ηλεκτρονικά φαρμακεία να συμπληρώνουν υπερδιπλάσια ποσοστά ανάπτυξης.
Πλέον όλες οι μεγάλες, πλην της Lidl, αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά και οι μεσαίες διαθέτουν ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2021 οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 117% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία της Convert Group, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κατά το α΄ εξάμηνο του 2021 είχε διαμορφωθεί σε περίπου 140,6 εκατ. ευρώ, όταν όλο το 2020 ο τζίρος τους υπολογίζεται σε 163,8 εκατ. ευρώ. Το 2019, προ πανδημίας, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ ήταν μόλις 45,2 εκατ. ευρώ.
Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, τέλος, σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά 31% στο εννεάμηνο του 2021 σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2020, ενώ πλέον ο αριθμός των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 300.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή