Ανήσυχες είναι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις από το δεκαήμερο κλείσιμο του αγωγού Nord Stream 1, που μεταφέρει ρωσικό αέριο στη Γηραιά Ηπειρο. Η Μόσχα υποστηρίζει ότι πρόκειται για προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης του αγωγού έως τις 21 Ιουλίου, αλλά όλοι φοβούνται ότι δεν πρόκειται να ξανανοίξει. «Ας προετοιμαστούμε, αυτό είναι σήμερα το πιθανότερο», είπε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρινό Λε Μερ, ενώ ο Γερμανός ομόλογός του Ρόμπερτ Χάμπεκ προειδοποίησε την κοινή γνώμη της χώρας του για το ενδεχόμενο να βρεθεί ενώπιον «μιας πρωτόγνωρης δοκιμασίας». Η Goldman Sachs προειδοποιεί για αύξηση του ενεργειακού κόστους κατά 65% εάν διακοπούν πλήρως οι ροές αερίου από τη Ρωσία.
Ηγγικεν η ώρα της κρίσης για τις ευρωπαϊκές βιοµηχανίες, τα νοικοκυριά της Ευρώπης και τους καταναλωτές της και την απόφασή τους να διακόψουν ένα µακροχρόνιο ενεργειακό ειδύλλιο µε τη Ρωσία. Ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η συντονισµένη προσπάθειά τους να απεξαρτηθούν από τον ενεργειακά πλούσιο γείτονά τους, τη Ρωσία, οι ευρωπαϊκές οικονοµίες αγωνιούν µήπως αντιµετωπίσουν την µήνιν του Κρεµλίνου και βρεθούν χωρίς το ρωσικό αέριο πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι θα ήθελαν.
Από χθες είναι κλειστός ο αγωγός Nord Stream 1, ένας από τους τρεις που µεταφέρουν ρωσικό αέριο στην Ευρώπη και σίγουρα ο σηµαντικότερος για τη Γερµανία. Η Μόσχα έκλεισε τον Nord Stream 1 θεωρητικά µόνο για δέκα ηµέρες προκειµένου να γίνουν εργασίες συντήρησης, δοκιµάζοντας, έτσι, τα νεύρα πρωτίστως των Γερµανών που διερωτώνται εάν θα ξανανοίξει ο αγωγός ή θα κλείσει για πάντα. Ηδη στη µεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονοµία επικρατεί ατµόσφαιρα εγρήγορσης αλλά και ενός πανικού που δεν κρύβεται. Ο υπουργός Οικονοµίας, Ρόµπερτ Χάµπεκ, προειδοποιεί την κοινή γνώµη της χώρας του για το ενδεχόµενο να βρεθεί ενώπιον «µιας πρωτόγνωρης δοκιµασίας», ενώ εύχεται να αποφευχθεί η πλήρης ενεργοποίηση του έκτακτου µηχανισµού ενεργειακής ασφάλειας που µπορεί «να εξωθήσει στα άκρα την κοινωνική αλληλεγγύη».
Την ίδια στιγµή η υπουργός Εξωτερικών Αναλένα Μπέρµποκ εκφράζει την αγωνία της µε τη φράση «η Ρωσία είναι απρόβλεπτη». Από την πλευρά της η Μόσχα επιµένει πως θα αυξήσει την παροχή αερίου προς την Ευρώπη και θα ανοίξει κανονικά ο Nord Stream όταν επιστρέψει η τουρµπίνα του αγωγού που βρίσκεται στον Καναδά για επισκευή. Ο Καναδάς έχει από την Κυριακή ανακοινώσει ότι επισκεύασε την τουρµπίνα και την επιστρέφει στη Γερµανία κατ’ εξαίρεσιν των κυρώσεων.
Θα είναι, πάντως, ένα δεκαήµερο αγωνίας για την Ευρώπη καθώς οικονοµικά ινστιτούτα, διεθνείς οργανισµοί και ανεξάρτητοι οικονοµολόγοι προειδοποιούν για τα δεινά που περιµένουν την Ευρώπη γενικότερα και την ύφεση στην οποία θα βυθιστεί σχεδόν αυτοµάτως η ατµοµηχανή της ευρωπαϊκής οικονοµίας, η Γερµανία, όταν οι βιοµηχανίες της θα αναγκαστούν να µειώσουν ή και να διακόψουν πλήρως την παραγωγή τους. Στις προειδοποιήσεις προστίθενται τώρα και οι δυσοίωνες εκτιµήσεις της Goldman Sachs που προεξοφλεί ότι αν το Κρεµλίνο πάρει τη σκληρή απόφαση και διακόψει πλήρως τη ροή του αερίου, το κόστος του όπως και το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας θα γίνει απρόσιτο για τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά, καθώς θα αναρριχηθεί σε ένα απίστευτο µηνιαίο κόστος της τάξης των 500 ευρώ. Η εκτίµηση γίνεται ακόµη πιο δυσοίωνη όταν λάβει κανείς υπόψη ότι περίπου το 40% της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη αφορά τα νοικοκυριά και κυρίως τη θέρµανσή τους.
Το Βερολίνο έχει από τα τέλη Μαρτίου ενεργοποιήσει τον έκτακτο µηχανισµό ενεργειακής ασφάλειας που προβλέπει ότι σε περίπτωση ανεπάρκειας ή µεγάλης έλλειψης αερίου αναλαµβάνει το κράτος την ευθύνη για τη διανοµή της ενέργειας, δίνοντας προτεραιότητα στα νοικοκυριά, στα νοσοκοµεία και γενικώς σε φορείς που καλύπτουν ζωτικές ανάγκες και αφήνει σε δεύτερη µοίρα τις βιοµηχανίες. Ανεβαίνει, όµως, το θερµόµετρο της αγωνίας καθώς δεν µπορεί κανείς να διανοηθεί την έκταση των συνεπειών αν χρειαστεί να διακόψουν την παραγωγή τους εµβληµατικές βιοµηχανίες της Γερµανίας όπως η Volkswagen και η BMW. Και βέβαια οι φόβοι των Ευρωπαίων είναι σε µεγάλο βαθµό δικαιολογηµένοι δεδοµένου ότι είναι καιρός που ο κολοσσός του φυσικού αερίου, η Gazprom, έχει µειώσει τις ροές του αερίου προς την Ευρώπη µε διάφορα προσχήµατα. Εγκαινίασε, άλλωστε, αυτή την τακτική πριν από σχεδόν ένα χρόνο, στα τέλη του περασµένου καλοκαιριού, εµποδίζοντας τις ευρωπαϊκές χώρες να συγκεντρώσουν τα αναγκαία αποθέµατα ενώ πλησίαζε ο χειµώνας.
Καθημερινή