Το δρόμο για τη βουλή θα πάρει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η νομοθετική παρέμβαση του υπουργείου ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, η οποία ανοίγει το δρόμο για τις νέες υποπαραχωρήσεις των περιφερειακών λιμανιών μεταξύ των οποίων είναι και το θεσσαλικό λιμάνι του Βόλου.
Συγκεκριμένα, όπως αποκάλυψε χθες ο νέος υπουργός ναυτιλίας Φ. Κουβέλης, το νέο νομοσχέδιο θα καθορίζει τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων, δηλαδή θα ανοίγει το δρόμο ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να μπορεί να προχωρήσει στην παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων για κάθε ένα από τα 10 περιφερειακά λιμάνια τα οποία ελέγχει. Το νομοσχέδιο το οποίο αποτελεί προϊόν διαβούλευσης μεταξύ των υπουργείων ναυτιλίας και οικονομικών αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση ώστε να ακολουθήσει στη συνέχεια η προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι προκειμένου να μην παραχωρηθούν οι οργανισμοί λιμένων, η κυβέρνηση προέκρινε τη μέθοδο των μακροχρόνιων υποπαραχωρήσεων τμημάτων και λειτουργιών, για τις οποίες ωστόσο απαιτείται εξορθολογισμός του θεσμικού πλαισίου. Εδώ να σημειωθεί ότι παρά το γεγονός ότι οι οργανισμοί λιμένων είναι ανώνυμες εταιρείες, η πλειονότητά τους έχει ενταχθεί στο μητρώο φορέων της γενικής κυβέρνησης με αποτέλεσμα το πλαίσιο λειτουργίας τους να μην είναι ευέλικτο και να απαιτείται εξορθολογισμός του.
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση, το ΤΑΙΠΕΔ έχει κατηγοριοποιήσει το κάθε περιφερειακό λιμάνι με βάση την ελκυστικότητα και το επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο χρονικά ο διαγωνισμός είναι ο πιο κοντινός και ακολουθούν Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο. Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει ακόμη τα περιφερειακά λιμάνια της Καβάλας, των Πατρών, της Κέρκυρας, της Ραφήνας και του Βόλου.
Σε ό,τι αφορά την Αλεξανδρούπολη, αξίζει να αναφερθεί ότι με άξονα το λιμάνι αναπτύσσεται έντονη δραστηριότητα γύρω από τους τομείς της ενέργειας, των σιδηροδρομικών μεταφορών και των logistics. Έτσι στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, σχεδιάζεται η υλοποίηση σημαντικών project όπως το τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, με στόχο τη δημιουργία ενεργειακού κόμβου.
Στο πλαίσιο αυτό, πληροφορίες θέλουν να υπάρχει προκαταρκτικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τις εξελίξεις γύρω από το λιμάνι όπου σχεδιάζεται να παραχωρηθεί το ανατολικό τμήμα και συγκεκριμένα ο προβλήτας για τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στην Αλεξανδρούπολη, εξάλλου, έχουν αναπτύξει δραστηριότητες η γερμανική εταιρεία logistics Kuehne + Nagel και η Cosco Shipping Agency που έχουν εκμισθώσει αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, ενώ εκτάσεις πέριξ του λιμανιού στην ευρύτερη περιοχή έχουν αγοραστεί από τον όμιλο Κοπελούζου,που αναπτύσσει το έργο του LNG.
Εκτός από την πρόθεση του υπουργείου να φέρει σύντομα τη νομοθετική παρέμβαση για τα περιφερειακά λιμάνια στη βουλή, ο κ. Κουβέλης αναφέρθηκε επίσης και στις υπόλοιπες προτεραιότητες του ΥΕΝ.
Συγκεκριμένα ο ΥΕΝ σημείωσε ότι στην κορυφή των προτεραιοτήτων του βρίσκονται θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, καλύτερης οργάνωσης και στελέχωσης του λιμενικού και της ακτοφυλακής, η αντιμετώπιση προβλημάτων που σχετίζονται με τους φορείς που επιχειρούν στη θάλασσα, ενώ ειδική αναφορά έκανε και στην ανάγκη διασφάλισης της εργασιακής ειρήνης και των συνθηκών εργασίας στη ναυτιλία. Όπως είπε ένα από τα πρώτα θέματα που έθεσε δημόσια είναι η ανάγκη για υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Ο κ. Κουβέλης εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι θα βρεθεί κοινός τόπος και θα λυθούν τα ανοιχτά θέματα για το master plan του ΟΛΠ, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή του που προχωρά στον ΟΛΘ η ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού του λιμανιού. Τέλος ο υπουργός αποκάλυψε ότι με τροπολογία που πήρε το δρόμο για τη βουλή δίνεται παράταση μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2019 για την πιστοποίηση του αξιόπλοου των πλοίων από τους νηογνώμονες (η σχετική προθεσμία έληγε στις 30 Σεπτεμβρίου).
Λ.Ε. Με πληροφορίες από Xάρη Φλουδόπουλο (Capital.gr)