«Αγώνα δρόμου» για την αποσαφήνιση του αριθμού επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους παλαιούς αναπτυξιακούς νόμους (3299/2004 και 3908/2011) πραγματοποιεί το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.
Ο «αγώνας» αυτός, έχει και έκδηλη αγωνία, καθώς, μόνο στο τέλος του, θα γνωρίζουμε με ακρίβεια, πόσα επενδυτικά σχέδια έχουν υλοποιηθεί είτε κατά 50% ώστε να λάβουν την παράταση για την αποπεράτωσή τους, είτε στο 100% και, τελικά να καταστεί γνωστό πόσα κονδύλια απαιτούνται για την αποπληρωμή τους.
Παρά το γεγονός ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο η γενική γραμματεία Ιδιωτικών και Στρατηγικών Επενδύσεων έχει εντάξει στο δυναμικό της περίπου 300 εξωτερικούς αξιολογητές, δεν έχει ακόμη καταστεί εφικτό να καταμετρηθούν με ακρίβεια πόσα επενδυτικά σχέδια έχουν τελειώσει και πόσα μπορούν να συνεχίσουν.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα που θα απαιτήσει λίγο καιρό ακόμη, καθώς στην καταμέτρηση των επενδύσεων, πέραν του υπουργείου και των αξιολογητών του, εμπλέκονται και οι Περιφέρειες.
Το μόνο που μπορούν να αναφέρουν τα ίδια στελέχη, είναι μια εμπειρική εκτίμηση από τα μέχρι στιγμής δεδομένα. Βάσει αυτής, η δημόσια επιχορήγηση που θα απαιτηθεί για την αποπληρωμή των υπαχθέντων επενδύσεων στους παλαιούς αναπτυξιακούς νόμους, θα κυμανθεί μεταξύ των 2 με 2,5 δισ. ευρώ.
Η σταδιακή καταβολή του προαναφερθέντος ποσού (σ.σ. μπορεί να γίνει και σε βάθος επταετίας) κρίνεται εφικτή από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και για το λόγο επιχειρείται το όσο το δυνατό ταχύτερη αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων, ώστε πέραν της ενίσχυσης της ανάπτυξης, να κλείσει και ένας «βραχνάς» που ειδικά για τον 3299/2004 συντηρείται… 12 χρόνια.
Σημειώνεται ότι μέσα στο 2017 αποπληρώθηκαν περισσότερα από 550 επενδυτικά σχέδια ύψους άνω των 230 εκατ. ευρώ, τα οποία εκκρεμούσαν από τον νόμο του 2004.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η τελική εικόνα, θα είναι διαθέσιμη σε περίπου 2 μήνες. Εφόσον υπάρξει αυτή, τότε τα πράγματα θα είναι ξεκάθαρα για τις ετήσιες δαπάνες που θα απαιτούνται από το ΠΔΕ τόσο για τους παλαιούς αναπτυξιακούς, όσο και για τον υφιστάμενο.
Πέραν του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το κλείσιμο των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, απασχολεί και τους θεσμούς, όπου και αυτοί ζητούν την ταχεία αξιολόγηση των επενδύσεων που απομένουν, προκειμένου και οι επιχειρήσεις να ενισχυθούν, αλλά και να καταστούν γνωστά τα μελλοντικά έξοδα του ΠΔΕ.
Σ’ αυτό το πλαίσιο άλλωστε, «πέρασε» πρόσφατα και τροπολογία με την οποία, μεταξύ άλλων:
- Δίνεται η δυνατότητα, με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, να συγχωνεύονται οι δόσεις που καταβάλλονται με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου (ήτοι από την 3η μέχρι και την 7η δόση),
- Αυξάνεται από 20.000 σε 300.000 ευρώ το υπολειπόμενο ποσό ενίσχυσης ή τελευταίας δόσης που καταβάλλεται άπαξ ή προστιθέμενο στην προηγούμενη δόση.
- Ορίζεται ότι καταβάλλεται πλέον άπαξ μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης το σύνολο του υπολειπόμενου ποσού της επιχορήγησης για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε ορεινές, παραμεθόριες, νησιωτικές περιοχές και περιοχές που παρουσιάζουν πληθυσμιακή μείωση, σε περιοχές με ιδιαίτερα αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές, καθώς και σε περιοχές που τεκμηριωμένα έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004 είχαν υπαχθεί αρχικώς πάνω από 10.200 επενδυτικά σχέδια. Ωστόσο, στην καταγραφή που έγινε στο τέλος του 2015, προέκυψε ότι τα δυνητικώς επιλέξιμα σχέδια είχαν μειωθεί στα περίπου 6.300.
Αντίστοιχα στον 3908/2011 είχαν υπαχθεί περίπου 1.280 επενδυτικά σχέδια. Το πόσα τελικά έχουν ολοκληρωθεί ή υπόσχονται υλοποίησης, θα το γνωρίζουμε εντός του επομένου διμήνου.
Σταμάτης Ζησίμου (euro2day.gr)