Το παγκόσµιο εµπόριο συνηθίζει σε µια νέα κανονικότητα. Το κόστος αποστολής των κοντέινερ που µεταφέρουν τα πάντα, από παπούτσια µέχρι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει εκτοξευθεί και πάλι καθώς συνεχίζονται οι επιθέσεις στη διώρυγα του Σουέζ, αναγκάζοντας τα πλοία να κάνουν µεγαλύτερες και ακριβότερες διαδροµές προκειµένου να αποφύγουν την επικίνδυνη περιοχή.

Ο συναγερµός που σήµανε στα τέλη του 2023, όταν οι αντάρτες Χούθι της Υεµένης ξεκίνησαν τις πρώτες επιθέσεις τους σε φορτηγά πλοία που συνδέονταν µε το Ισραήλ, φαίνεται να δίνει πλέον τη θέση του σε µια νέα φάση αβεβαιότητας, η οποία θα µπορούσε να έχει άµεσο αντίκτυπο στον πληθωρισµό, προειδοποιεί η El Pais. Ο World Container Index, ο οποίος δηµοσιεύεται εβδοµαδιαίως από τη συµβουλευτική εταιρεία για ναυτιλιακά θέµατα Drewry και µετράει το µέσο κόστος για µεταφορές διά θαλάσσης, έχει σκαρφαλώσει στις 5.901 δολάρια. Πρόκειται για επίπεδα που δεν είχαν σηµειωθεί από τα τέλη του 2022, καθώς ο δείκτης έχει υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Μαΐου.

Και µπορεί η κατάσταση να απέχει ακόµη πολύ από την περίοδο της πανδηµίας, όταν το κόστος των θαλάσσιων µεταφορών εκτοξεύθηκε στη στρατόσφαιρα, οδηγώντας στην εκτίναξη του πληθωρισµού σε ολόκληρο τον πλανήτη, όµως οι ειδικοί θεωρούν δεδοµένο ότι η τελευταία άνοδος των ναύλων θα µεταφερθεί στα καταναλωτικά αγαθά τους επόµενους µήνες. Εφόσον φτάσει σε σηµείο να αυξήσει τον πληθωρισµό, θα µπορούσε να επηρεάσει τις µελλοντικές αποφάσεις για µειώσεις των επιτοκίων.

Ολα τα βλέµµατα είναι στραµµένα στη µήκους 120 µιλίων διώρυγα του Σουέζ, από όπου περνάει το 30% του παγκόσµιου εµπορίου που γίνεται µε εµπορευµατοκιβώτια. Από τον περασµένο Νοέµβριο έως τα µέσα Μαρτίου αναφέρθηκαν 45 επιθέσεις µε drones από αντάρτες Χούθι στο θαλάσσιο κανάλι. Στο χειρότερο σενάριο, εάν η σύγκρουση συνεχιστεί για το υπόλοιπο του έτους –κάτι που οι αναλυτές θεωρούν όλο και πιο πιθανό–, ο παγκόσµιος πληθωρισµός θα µπορούσε να αυξηθεί κατά 5% ετησίως, σύµφωνα µε τον ΟΟΣΑ. Η J.P. Morgan έχει προβλέψει άνοδο 0,7% το πρώτο εξάµηνο του έτους.

Η τιµή για τη µεταφορά ενός εµπορευµατοκιβωτίου στην πιο πολυσύχναστη διαδροµή, αυτή που συνδέει τα λιµάνια της Σαγκάης και του Ρότερνταµ, έφτασε τις 8.056 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών. Πρακτικά, σήµερα κοστίζει πέντε φορές περισσότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο.

Η άνοδος των τιµών οφείλεται στο γεγονός ότι τα πλοία αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν διαφορετικά δροµολόγια. Πολλά από τα πλοία που έπλεαν στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα ταξιδεύουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική, µε τη διαδροµή αυτή να επιµηκύνει το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη από 9 έως 14 ηµέρες. Αυτή η αλλαγή επηρεάζει και άλλα δροµολόγια, όπως αυτό από το Ρότερνταµ προς τη Νέα Υόρκη, όπου το κόστος µεταφοράς έχει αυξηθεί κατά 150% τους τελευταίους έξι µήνες, φθάνοντας τώρα στις 6.835 δολάρια.

Ασφαλώς η άνοδος των ναύλων είναι καλά νέα για τα µεγάλα ονόµατα του ναυτιλιακού κλάδου. Η µετοχή της κινεζικής COSCO έχει σηµειώσει άνοδο 74% από τον Ιανουάριο, της γερµανικής Hapag-loyd κερδίζει 13% και της ταϊβανέζικης Evergreen ενισχύεται κατά 21%. Ο Τζόρντι Εσπιν, από το European Shippers’ Council, δεν πιστεύει ότι η κατάσταση πρόκειται να βελτιωθεί βραχυπρόθεσµα. Προβλέπει ότι η αύξηση του κόστους µεταφοράς θα περάσει στις τιµές των καταναλωτικών αγαθών µόλις τελειώσει το καλοκαίρι. «Θα έχουµε πιο ακριβά Χριστούγεννα», επισηµαίνει.

Καθημερινή