Η διεθνής κινηματογραφική βιομηχανία ανακαλύπτει εκ νέου την Ελλάδα. Μεγάλες ξένες εταιρείες παραγωγής επιλέγουν η μία μετά την άλλη τη χώρα για τα γυρίσματα ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, διαφημιστικών και ντοκιμαντέρ, ελκυόμενες τόσο από τη φυσική ομορφιά, το κλίμα και το φως της χώρας όσο και από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και τα μνημεία, όπως όμως και από το αναμορφωμένο πλέον πλαίσιο κινήτρων για τέτοιες δραστηριότητες.
Παραγωγές αξίας άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ γυρίζονται ή έχει προγραμματιστεί να γυριστούν φέτος στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι το πρώτο πεντάμηνο του έτους παρέμεινε αναξιοποίητο εξαιτίας της πανδημίας. Οσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις αυτές από κοντά υποστηρίζουν πως η κινητικότητα αυτή δεν είναι συγκυριακή, αλλά μπορεί να αποτελέσει την απαρχή μιας νέας οικονομικής δραστηριότητας με πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, και ούτως για τον τουρισμό, αλλά και για την απασχόληση και για εκατοντάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις που εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στη διαδικασία.
Η αλματώδης βελτίωση της διεθνούς εικόνας της χώρας τα τελευταία έτη σε συνδυασμό με την επιστροφή της στην πολιτική και οικονομική σταθερότητα αλλά και την ύπαρξη μιας κυβέρνησης σαφέστατα φιλικής προς τις επιχειρήσεις αποτελούν το έναυσμα για τη νέα αυτή τάση. Μεγάλες παραγωγές για το Netflix και το Disney+ έχουν ήδη δρομολογηθεί, ενώ διεθνείς οίκοι μόδας, όπως ο Dior, που ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα πως θα έρθει στην Ελλάδα για να πραγματοποιήσει μεγάλη διεθνή παρουσίαση, στηρίζουν την εκτίμηση πως η εν λόγω κινητικότητα δεν αφορά περιστασιακά γυρίσματα.
Η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου σε συνδυασμό με σοβαρές εταιρείες παραγωγής που λειτουργούν στην Ελλάδα άνοιξε έναν νέο δρόμο για να διαπρέψει η Ελλάδα σε μια αγορά που μέχρι πρότινος ήταν σε εμβρυακή μορφή.
Στην Ελλάδα γυρίζονται φέτος δύο διεθνείς παραγωγές σημαντικής εμβέλειας: το «Greek Freak» του Disney+ για τη ζωή του Γιάννη Αντετοκούνμπο και το «Knives Out 2» του Netflix με τον Ντάνιελ Κρεγκ, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήσεις και συμφωνίες γίνονται και για άλλες μεγάλες διεθνείς παραγωγές. Η οικονομική επίδραση στην Ελλάδα θα είναι μεγάλη, μιας που για την ταινία του Disney+ υπολογίζεται ότι θα αφήσει στη χώρα πάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ. Το «Knives Out 2» εκτιμάται πως θα αφήσει πολλαπλάσιες εισπράξεις δεδομένου ότι το Νetflix αγόρασε τα δικαιώματα για 200 εκατομμύρια μόνο για αυτόν τον δεύτερο κύκλο.
Η ταινία «Greek Freak» έχει συνολικό budget 37 εκατ. και το cash rebate που θα λάβουν οι παραγωγοί είναι 6,5 εκατ. Το cash rebate είναι ένα από τα κίνητρα που προσφέρει το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για την προσέλκυση τέτοιων παραγωγών.
Τι είναι όμως το cash rebate και πώς λειτουργεί ως κίνητρο προσέλκυσης παραγωγών; Ειδικότερα για το cash rebate, η αναθεώρηση της νομοθεσίας το καλοκαίρι του 2020 με την αύξηση στο 40% του ποσοστού επιστροφής χρημάτων στις επιλέξιμες δαπάνες στην Ελλάδα, την κατάργηση γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που επιβράδυναν τον μηχανισμό του και την υιοθέτηση διεθνώς αναγνωρισμένων κριτηρίων για την προσέλκυση διεθνών παραγωγών πολύ υψηλού προϋπολογισμού αναβάθμισε θεαματικά το πρόγραμμα εντός του 2021, καθιστώντας το από τα ανταγωνιστικότερα παγκοσμίως. Αυτό σημειώνουν πηγές του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), που αποτελεί φορέα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Εως τις 16 Απριλίου 2021, το πρόγραμμα του cash rebate έχει υποδεχθεί 166 αιτήσεις χρηματοδότησης για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών μυθοπλασίας, τηλεοπτικών σειρών, ντοκιμαντέρ, animation και ψηφιακών παιχνιδιών. Ηδη 125 έργα έχουν λάβει έγκριση χρηματοδότησης, με το σύνολο της επένδυσης στη χώρα από την παραγωγή τους να διαμορφώνεται στα 127 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η δημόσια δαπάνη (η επιστροφή μέσω του cash rebate) αναμένεται να αγγίξει τα 46 εκατομμύρια ευρώ εφόσον τηρηθούν από τους δικαιούχους όλα όσα προβλέπει ο νόμος. Πάνω από 31.000 εργαζόμενοι έχουν απασχοληθεί στις παραγωγές των έργων αυτών, με τα γυρίσματα να διατρέχουν περισσότερες από 150 τοποθεσίες ανά την Ελλάδα.
Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εξηγεί πως στην Ελλάδα «διαθέτουμε πλέον ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα cash rebate στην Ευρώπη, το οποίο αποτελεί κομμάτι της συνολικότερης πολιτικής για την προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα των οπτικοακουστικών. Σίγουρα η σύσταση του ΕΚΟΜΕ είναι ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο ενδυναμώσαμε τα τελευταία δύο χρόνια με μια σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων». Τόσο η αύξηση του cash rebate από 35% σε 40% όσο και η ρύθμιση για τα ξένα τιμολόγια δημιουργούν μια νέα δυναμική στον χάρτη των διεθνών προορισμών για γυρίσματα και παραγωγές, σημειώνει.
Ο κ. Χριστόπουλος φιλοδοξεί για την επόμενη πενταετία η επιχορήγηση του ΕΚΟΜΕ να είναι στα 100 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζεται το πλαίσιο κινήτρων για τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο. Υπενθυμίζει μάλιστα πως όλα τα κίνητρα δεν έχουν το βλέμμα στραμμένο μόνο στις ξένες επενδύσεις, αλλά και στην εγχώρια παραγωγή.
125 έργα έχουν λάβει έγκριση χρηματοδότησης από το cash rebate, με το σύνολο της επένδυσης στη χώρα να διαμορφώνεται στα 127 εκατ. ευρώ.
Νίκος Μπέλλος Καθημερινή