Προς Οκτώβριο - Νοέμβριο μετατίθεται η έναρξη των πρώτων πιλοτικών πτήσεων των υδροπλάνων στη χώρα μας, με τον Βόλο και τις Σποράδες να πηγαίνουν ακόμα πιο πίσω. Σημειώνεται ότι το αρχικό πλάνο ήταν να έρθουν τα πρώτα υδροπλάνα το Σεπτέμβριο, να πραγματοποιήσουν δοκιμαστικά δρομολόγια και να ξεκινήσει ένα πλήρες πτητικό έργο από την άνοιξη του 2022.
Βάση του project σε αρχική φάση θα αποτελέσει το Ιόνιο. Ωστόσο, τα μόλις τρία υδατοδρόμια που έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι σήμερα (Κέρκυρα, Παξοί, Πάτρα) δεν αποτελούν βιώσιμο δίκτυο για την έλευση των υδροπλάνων και την εκκίνηση των πτήσεων.
Οι διαδικασίες για αδειοδοτήσεις στα Διαπόντια Νησιά (βόρεια-βορειοδυτικά της Κέρκυρας) και συγκεκριμένα στην Ερείκουσα, τους Οθωνούς και το Μαθράκι, αλλά και σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Ζάκυνθο, Λευκάδα και Μεγανήσι βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά καταγράφονται ορισμένες καθυστερήσεις στην αξιολόγηση των τεχνικών φακέλων.
Σύμφωνα με πληροφορίες αυτήν τη στιγμή διενεργούνται συζητήσεις μεταξύ της Grecian Air Seaplanes, η οποία θα αναλάβει τη διενέργεια των πτήσεων, και της καναδικής κατασκευάστριας Viking Air, η οποία θα προμηθεύσει τα υδροπλάνα, για την έλευση δύο εξ αυτών, προκειμένου να ξεκινήσουν δοκιμαστικά ταξίδια.
Υπενθυμίζεται ότι η Grecian Air Seaplanes αποτελεί σύμπραξη Γερμανών, κυρίως, επενδυτών - μέσω της εταιρείας "Axionair Limited" - και της "Ελληνικά Υδατοδρόμια", η οποία "τρέχει" εδώ και χρόνια τις διαδικασίες αδειοδότησης υδατοδρομίων, μαζί με άλλες εταιρείες (όπως η Hellenic Seaplanes).
Οι επενδυτές επιθυμούν να έρθουν τα υδροπλάνα άμεσα, αλλά τα υψηλά μηνιαία πάγια έξοδά τους (περίπου 100.000 ευρώ), αποτελούν τροχοπέδη, δεδομένου ότι οι πρώτες εμπορικές πτήσεις θα καθυστερήσουν, με ορίζοντα, όπως ειπώθηκε την άνοιξη του 2022. Στα έξοδα συμπεριλαμβάνεται και η μισθοδοσία των Καναδών και Αμερικανών πιλότων, οι οποίοι θα αναλάβουν τις πτήσεις. Οι Έλληνες πιλότοι θα πρέπει να εκπαιδευτούν και θα ξεκινήσουν αρχικά ως συγκυβερνήτες, καθώς δεν έχουν ειδίκευση στα υδροπλάνα.
Στόχος είναι πάντως, όταν έρθουν τα υδροπλάνα, να πραγματοποιηθούν - στο βαθμό που είναι δυνατό - εκτός από demo πτήσεις και μερικές charter, προκειμένου να υπάρξουν και ορισμένα έσοδα.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναζητείται η "χρυσή τομή" με τους Καναδούς της Viking Air για το κόστος του lease των υδροπλάνων όσο θα βρίσκονται στη χώρα μας, μέχρι να εκκινήσουν τα εμπορικά δρομολόγια. Οι Καναδοί πάντως "βλέπουν με καλό μάτι" τις ελληνικές προοπτικές και εκτιμούν ότι αν όλα κυλήσουν ομαλά, η αγορά θα "ανοίξει" και στις γειτονικές χώρες.
Σημειώνεται, επίσης, ότι εκκρεμεί η έκδοση άδειας αεροπορικής εταιρείας για την Grecian Air Seaplanes, ενώ η εκκίνηση των πτήσεων απαιτεί πιστοποιητικό πλοϊμότητας και ένταξη των υδροπλάνων στο ελληνικό νηολόγιο.
Αναφορικά με το είδος των υδροπλάνων, πρόκειται για τα δικινητήρια και αμφίβια, χωρητικότητας 19 επιβατών, TWIN OTTER- 400.
Θετικές εξελίξεις
Ένα σημαντικό εμπόδιο ξεπεράστηκε τις τελευταίες ημέρες για την ταχεία αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Μία κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Μεταφορών και Ναυτιλίας μειώνει σημαντικά το χρόνο αδειοδότησης των μικρότερων, περιφερειακών υδατοδρομίων.
Ειδικότερα, τα εν λόγω υδατοδρόμια εξαιρούνται από την υποχρεωτικότητα έγκρισης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την αδειοδότηση, η οποία μπορεί να προχωρήσει μέσα από Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ). Οι τελευταίες διακρίνονται από πιο απλές διαδικασίες ελέγχου.
Ο έλεγχος και η έγκριση της ΜΠΕ διαρκούν, σύμφωνα με πληροφορίες, από οκτώ έως δώδεκα μήνες, ενώ για τις ΠΠΔ απαιτούνται μόλις 20-30 ημέρες.
Ζ.Η. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Γιώργο Γεωργίου Capital.gr)