Υψηλές πτήσεις σημείωσε το ελληνικό επιχειρείν το 2022, με τις πωλήσεις μάλιστα να είναι εξαιρετικά ενισχυμένες σε όλους τους κλάδους. Εύλογα και εύκολα θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος ότι αυτό είναι αποτέλεσμα του υψηλού πληθωρισμού που χαρακτήρισε (και) την ελληνική οικονομία τη χρονιά που πέρασε. Πέρα από τη γενική εικόνα που δείχνει αύξηση των ονομαστικών πωλήσεων κατά 31% το 2022 σε σύγκριση με την τελευταία χρονιά προ πανδημίας, το 2019, υπάρχουν δύο ενδιαφέροντα στοιχεία τα οποία αναδεικνύει σχετική μελέτη της Εθνικής Τράπεζας: πρώτον, ότι η αύξηση των αποπληθωρισμένων πωλήσεων είναι επίσης υψηλή, 11% συνολικά, και δεύτερον ότι την υψηλότερη αύξηση ονομαστική και κυρίως σε αποπληθωρισμένους όρους σημείωσαν κλάδοι που δεν σχετίζονται άμεσα με την τελική κατανάλωση, όπως η βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας και οι κατασκευές.
Παράλληλα, εμφανής ήταν η ενίσχυση της δυναμικής στη διάρκεια του έτους, με το δ΄ τρίμηνο να σημειώνει αποπληθωρισμένες πωλήσεις 15% υψηλότερες του 2019, καταγράφοντας την 3η υψηλότερη άνοδο στην Ευρωπαϊκή Ενωση (τόσο έναντι του 2019 όσο και έναντι προηγούμενου τριμήνου). Η επιτάχυνση αυτή ήταν συμβατή με την πορεία του επιχειρηματικού ΑΕΠ, ενώ παράλληλα συνεχής βελτίωση σημειώθηκε σε όρους λειτουργικής κερδοφορίας και επενδυτικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα, ο κλάδος των κατασκευών σημείωσε αύξηση αποπληθωρισμένων πωλήσεων 40% κατά το δ΄ τρίμηνο 2022 (έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2019), με την κατασκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα να επιτυγχάνει την κορυφαία επίδοση στην Ε.Ε. Ο κλάδος της υψηλής τεχνολογίας σημείωσε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης πραγματικών πωλήσεων στο ελληνικό επιχειρείν και συγκεκριμένα κατά 47% στο δ΄ τρίμηνο του 2022 έναντι του δ΄ τριμήνου του 2019. Αν μη τι άλλο, η βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας επιδεικνύει αυξημένη εξωστρέφεια και πρώτα σημάδια τάσεων σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Με οδηγό τον κλάδο της πληροφορικής, ο τομέας ICT (τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών) ανεβάζει τις αποπληθωρισμένες πωλήσεις του κατά 40% το δ΄ τρίμηνο 2022 (έναντι του 2019).
Από τη μελέτη της Εθνικής Τράπεζας προκύπτει ένα άλλο ελπιδοφόρο στοιχείο: η δυναμική των παραπάνω κλάδων δεν περιορίζεται στο στενό αντικείμενό
τους, αλλά διαχέεται και στους συναφείς κλάδους. Ετσι, για παράδειγμα, πέρα από τους υποκλάδους των κατασκευών (υποδομές, κτίρια, ειδικές κατασκευές), πλέον στους υψηλής ανάπτυξης κλάδους έχει ενταχθεί το σύνολο σχεδόν των υποστηρικτικών στις κατασκευές δραστηριοτήτων (όπως αρχιτέκτονες, μέταλλα, ορυκτά).
Επιπλέον, πέρα από τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που σημειώνουν οι βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας, δηλαδή η φαρμακοβιομηχανία, η βιομηχανία μηχανημάτων και ηλεκτρονικών, οι δραστηριότητες έρευνας και ανάπτυξης ξεκινούν να κερδίζουν μερίδια στον ελληνικό επιχειρηματικό τομέα. Αλλο δείγμα γραφής αποτελεί το γεγονός ότι από κλάδους πληροφορικής μέχρι συμβουλευτικές υπηρεσίες, οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αυξάνουν τη ζήτησή τους για υπηρεσίες αναβάθμισης της λειτουργίας τους.
Ανάπτυξη, αν και μικρότερη σε αποπληθωρισμένους όρους, κατέγραψαν οι λεγόμενοι παραδοσιακοί κλάδοι της ελληνικής μεταποίησης, όπως η βιομηχανία τροφίμων. Αν και δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τη δυναμική των ταχέως αναπτυσσόμενων κλάδων του ελληνικού επιχειρείν, ξεπερνούν με άνεση τα επίπεδα δραστηριότητας του 2019 (σε αποπληθωρισμένους όρους).
Τo εμπόριο
Ο μεγαλύτερος κλάδος του ελληνικού επιχειρείν, το εμπόριο, αν και δεν εντυπωσιάζει με την επίδοσή του, κατάφερε να ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα (σε αποπληθωρισμένους όρους), επιβεβαιώνοντας έτσι την επιστροφή στην κανονικότητα της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Ο κλάδος του χονδρικού εμπορίου αύξησε τις πωλήσεις του κατά 4% το δ΄ τρίμηνο του 2022 σε σύγκριση με το δ΄ τρίμηνο του 2019 (38% ήταν η αύξηση των ονομαστικών πωλήσεων), ενώ οι πραγματικές πωλήσεις του λιανικού εμπορίου ενισχύθηκαν κατά 8%, με την αύξηση των ονομαστικών πωλήσεων να είναι της τάξης του 19%.
Δήμητρα Μανιφάβα, Καθημερινή