Αλλάζει ο επιχειρηματικός χάρτης στην ενέργεια και στις κατασκευές, με μια συμφωνία η αξία της οποίας ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ. Η Motor Oil συμφώνησε να εξαγοράσει το 29,87% της «Ελλάκτωρ», που κατέχουν οι εφοπλιστές Καϋμενάκης και Μπάκος, έναντι 182 εκατ. Επίσης, θα εξαγοράσει το 75% εταιρείας στην οποία θα ενταχθεί το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ», με τίμημα που προσεγγίζει τα 750 εκατ.
Σε ποσό που ξεπερνάει τα 930 εκατ. ευρώ οριοθετείται η αξία της συμφωνίας ανάμεσα στον όμιλο Βαρδινογιάννη και τους μετόχους του ομίλου «Ελλάκτωρ», δηλαδή την ολλανδική Reggeborgh Invest και τους εφοπλιστές Γ. Καϋμενάκη και Δ. Μπάκο. Σε πρώτη φάση, ο όμιλος Βαρδινογιάννη πρόκειται να αποκτήσει το ποσοστό των δύο εφοπλιστών στον όμιλο «Ελλάκτωρ», δηλαδή 29,87%, ενώ διαπραγματεύεται επίσης και την εξαγορά του κλάδου των ΑΠΕ κατά ένα ποσοστό της τάξεως του 75%.
Ειδικότερα, όπως επιβεβαίωσε χθες η Motor Oil με σχετική ανακοίνωση προς το Χρηματιστήριο Αθηνών, συμφώνησε να αποκτήσει 104 εκατ. μετοχές της «Ελλάκτωρ», ιδιοκτησίας των δύο εφοπλιστών (μέσω των «οχημάτων» Kiloman και Greenhill Investments), στην τιμή του 1,75 ευρώ/μετοχή, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται σε 182 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση των δύο εφοπλιστών χθες, «η απόφαση της πώλησης των μετοχών μας ήταν η κατάληξη μακράς περιόδου αντιπαραθέσεων μετόχων αλλά και σε συνέχεια της υποβολής επίσημης προσφοράς για την εξαγορά των μετοχών της “Ελλάκτωρ” κυριότητας της Reggeborgh, η οποία δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης. Η αποδοχή της ελκυστικής πρότασης που δεχθήκαμε από τη Motor Oil κλείνει τον κύκλο της επένδυσης που είχε ξεκινήσει με διαφορετικές προοπτικές, στρατηγική και όραμα, αλλά ταυτόχρονα ελπίζουμε ότι θα τερματίσει και τις ενδομετοχικές διαμάχες που επί μακρού χρόνου λάμβαναν χώρα στην εταιρεία».
Ταυτόχρονα, ο όμιλος Βαρδινογιάννη έχει συνδιαμορφώσει ένα αρχικό πλαίσιο συμφωνίας για την απόκτηση του 75% της δραστηριότητας του ομίλου «Ελλάκτωρ» στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Για τον σκοπό αυτό θα συσταθεί μια νέα εταιρεία, στην οποία θα ενταχθεί το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ», ισχύος 493 MW, καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή, συνολικής ισχύος άνω του 1,6 GW. Η αξία της εν λόγω εταιρείας έχει συμφωνηθεί σε 1 δισ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι η αποτίμηση του 75% που θα αποκτήσει η Motor Oil ανέρχεται σε 750 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια του 2021 ο κύκλος εργασιών του κλάδου των ΑΠΕ της «Ελλάκτωρ» ανήλθε σε 105,7 εκατ. ευρώ, από 93,9 εκατ. ευρώ το 2020, αυξημένος κατά 12,6%. Μάλιστα, τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 84,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,3%, με το περιθώριο λειτουργικού κέρδους να διαμορφώνεται στο εντυπωσιακό 80%. Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 25,7% σε 42,3 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη για τον όμιλο «Ελλάκτωρ» από τις παραπάνω κινήσεις είναι πολλαπλά. Κατ’ αρχάς λύνεται ο «Γόρδιος Δεσμός» που είχε δημιουργηθεί τον τελευταίο χρόνο μεταξύ των Ολλανδών μετόχων του ομίλου «Ελλάκτωρ» και της πλευράς των εφοπλιστών, που βρίσκονταν σε μόνιμη «κόντρα», με συνεχείς αγωγές και εξώδικα. Ταυτόχρονα, η απόκτηση ενός ισχυρού «συμμάχου» θα δώσει και το αντίστοιχο «μήνυμα» σε πιστωτές και ανταγωνιστές για την επιστροφή του ομίλου «Ελλάκτωρ» στη διεκδίκηση των μεγάλων έργων υποδομής και συμβάσεων παραχώρησης της επόμενης δεκαετίας. Παράλληλα, μια ενδεχόμενη πώληση του τομέα των ΑΠΕ αναμένεται να προσφέρει πολύτιμα κεφάλαια για την οριστική έξοδο του ομίλου «Ελλάκτωρ» από την πολυετή κρίση, που δημιούργησαν οι ζημίες εκατοντάδων εκατ. ευρώ από τα έργα που υλοποιήθηκαν εκτός Ελλάδας τα προηγούμενα χρόνια. Σημειωτέον ότι η πώληση των ΑΠΕ θα απαιτήσει και την εξασφάλιση της συναίνεσης των ομολογιούχων του διεθνούς ομολόγου των 660 εκατ. ευρώ, το οποίο εξέδωσε τον Δεκέμβριο του 2019 ο όμιλος «Ελλάκτωρ». Η ρευστότητα που θα εξασφαλιστεί αναμένεται να προσφέρει σημαντικά «πολεμοφόδια» στον όμιλο «Ελλάκτωρ» ώστε να επικεντρωθεί στις κατασκευές και στα έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ, όπως επίσης και στη διαχείριση απορριμμάτων και στο real estate, ενώ είναι πιθανό να αξιοποιηθεί και για την πρόωρη αποπληρωμή του διεθνούς ομολόγου.
Νίκος Ρουσάνογλου Καθημερινή