Τη νέα πραγματικότητα που διαμόρφωσε το e- Commerce στο χώρο του λιανεμπορίου φέρνοντας την επαρχία στο προσκήνιο, αναλύει με άρθρο του στο thessaliaeconomy.gr ο Θανάσης Καμέας, ιδρυτής και επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού μάρκετινγκ στη χώρα μας, η οποία είναι θεσσαλική και εδρεύει στα Τρίκαλα:
Του Θανάση Καμέα, CEO και Founder της Plushost
"Τις τελευταίες δεκαετίες το Λιανεμπόριο στην ελληνική Περιφέρεια βίωσε βαθιά - και μάλλον άδικα - το καταναλωτικό ‘σύνδρομο’ του μητροπολιτικού κέντρου με τους καταναλωτές ανά την επικράτεια να συρρέουν στην πρωτεύουσα και να προτιμούν τα μεγάλα αστικά κέντρα για τις αγορές τους απαξιώνοντας και μη στηρίζοντας τα τοπικά καταστήματα σε επίπεδο κωμόπολης, κοινότητας ή και συνοικίας.
Το trend των μεγάλων malls στα αστικά κέντρα, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθιέρωσε το μοντέλο μιας κυρίαρχης 'κεντρικής αγοράς' στο Λιανεμπόριο με τους καταναλωτές της Περιφέρειας να προτιμούν να ταξιδεύουν για τις αγορές τους παρά να ψωνίσουν στην πόλη τους. Το φαινόμενο αυτό, δικαιολογημένο έως έναν βαθμό αφενός λόγω της φυσιογνωμίας και των ελλείψεων της αγοράς της ελληνικής επαρχίας και αφετέρου εξαιτίας της υπερσυγκέντρωσης του πληθυσμού στα αστικά κέντρα, φαίνεται ότι αρχίζει να ανατρέπεται με την επέλαση του Ηλεκτρονικού Εμπορίου που από τη φύση του καταργεί σύνορα και αποστάσεις.
Ωστόσο η Περιφέρεια παίρνει την εκδίκησή της στο 'τερέν' του Ηλεκτρονικού Εμπορίου και για έναν ακόμη πιο σημαντικό λόγο: Πουθενά στον κόσμο στο 'πακέτο' των προϋποθέσεων για να ανοίξει και να διατηρήσει ένας επιχειρηματίας ένα πετυχημένο και κερδοφόρο e-shop δεν συγκαταλέγεται η αναγκαία συνθήκη της εγκατάστασης του ηλεκτρονικού καταστήματος στη μητρόπολη. Πουθενά η βιωσιμότητα ενός e-shop δεν συνδέθηκε ευθέως με την έδρα του. Αντιθέτως, σημαντικό ρόλο στην επιτυχία ενός e-shop διαδραματίζει ο φιλικός σχεδιασμός του site, η συμβατότητά του με φορητές συσκευές, η αποτελεσματική παρουσίαση των προϊόντων, η εξασφάλιση της βέλτιστης εμπειρίας του καταναλωτή, η δυνατότητα χρήσης συγκεκριμένων εργαλείων πρόληψης της εγκατάλειψης καλαθιού, η διαφανής διαδικασία πληρωμής, το audit επισκεψιμότητας κ.ά. Όλα όσα πρέπει να κάνει οποιοδήποτε e-shop στον κόσμο ανεξάρτητα από το που έχει την έδρα του.
Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο λοιπόν, ανήκει στους λίγους, τους ελάχιστους επιχειρηματικούς κλάδους της Αγοράς όπου παίκτες και πρωταγωνιστές έχουν το ‘διαβατήριο’ να εγκαταστήσουν την έδρα τους οπουδήποτε και φυσικά το ‘ελευθέρας’ να αλιεύουν πελάτες χωρίς τη δέσμευση της εντοπιότητας. Αυτό θα ήταν αδύνατο αν αναλογιστεί κανείς ότι το βάθος των τοπικών αγορών θέτει όρια στις επιχειρήσεις με φυσικά καταστήματα, κάτι που ένας e-commerce επιχειρηματίας δεν αντιμετωπίζει ακόμα και αν είναι εγκατεστημένος στην… Ψέριμο. Αυτό αποδεικνύεται όλο και περισσότερο και στην ελληνική αγορά από το γεγονός ότι πολλά κορυφαία και μάλιστα βραβευμένα "Τις τελευταίες δεκαετίες το Λιανεμπόριο στην ελληνική Περιφέρεια βίωσε βαθιά - και μάλλον άδικα - το καταναλωτικό ‘σύνδρομο’ του μητροπολιτικού κέντρου με τους καταναλωτές ανά την επικράτεια να συρρέουν στην πρωτεύουσα και να προτιμούν τα μεγάλα αστικά κέντρα για τις αγορές τους απαξιώνοντας και μη στηρίζοντας τα τοπικά καταστήματα σε επίπεδο κωμόπολης, κοινότητας ή και συνοικίας.
Το trend των μεγάλων malls στα αστικά κέντρα, κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθιέρωσε το μοντέλο μιας κυρίαρχης 'κεντρικής αγοράς' στο Λιανεμπόριο με τους καταναλωτές της Περιφέρειας να προτιμούν να ταξιδεύουν για τις αγορές τους παρά να ψωνίσουν στην πόλη τους. Το φαινόμενο αυτό, δικαιολογημένο έως έναν βαθμό αφενός λόγω της φυσιογνωμίας και των ελλείψεων της αγοράς της ελληνικής επαρχίας και αφετέρου εξαιτίας της υπερσυγκέντρωσης του πληθυσμού στα αστικά κέντρα, φαίνεται ότι αρχίζει να ανατρέπεται με την επέλαση του Ηλεκτρονικού Εμπορίου που από τη φύση του καταργεί σύνορα και αποστάσεις.
Ωστόσο η Περιφέρεια παίρνει την εκδίκησή της στο 'τερέν' του Ηλεκτρονικού Εμπορίου και για έναν ακόμη πιο σημαντικό λόγο: Πουθενά στον κόσμο στο 'πακέτο' των προϋποθέσεων για να ανοίξει και να διατηρήσει ένας επιχειρηματίας ένα πετυχημένο και κερδοφόρο e-shop δεν συγκαταλέγεται η αναγκαία συνθήκη της εγκατάστασης του ηλεκτρονικού καταστήματος στη μητρόπολη. Πουθενά η βιωσιμότητα ενός e-shop δεν συνδέθηκε ευθέως με την έδρα του. Αντιθέτως, σημαντικό ρόλο στην επιτυχία ενός e-shop διαδραματίζει ο φιλικός σχεδιασμός του site, η συμβατότητά του με φορητές συσκευές, η αποτελεσματική παρουσίαση των προϊόντων, η εξασφάλιση της βέλτιστης εμπειρίας του καταναλωτή, η δυνατότητα χρήσης συγκεκριμένων εργαλείων πρόληψης της εγκατάλειψης καλαθιού, η διαφανής διαδικασία πληρωμής, το audit επισκεψιμότητας κ.ά. Όλα όσα πρέπει να κάνει οποιοδήποτε e-shop στον κόσμο ανεξάρτητα από το που έχει την έδρα του.
Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο λοιπόν, ανήκει στους λίγους, τους ελάχιστους επιχειρηματικούς κλάδους της Αγοράς όπου παίκτες και πρωταγωνιστές έχουν το ‘διαβατήριο’ να εγκαταστήσουν την έδρα τους οπουδήποτε και φυσικά το ‘ελευθέρας’ να αλιεύουν πελάτες χωρίς τη δέσμευση της εντοπιότητας. Αυτό θα ήταν αδύνατο αν αναλογιστεί κανείς ότι το βάθος των τοπικών αγορών θέτει όρια στις επιχειρήσεις με φυσικά καταστήματα, κάτι που ένας e-commerce επιχειρηματίας δεν αντιμετωπίζει ακόμα και αν είναι εγκατεστημένος στην… Ψέριμο. Αυτό αποδεικνύεται όλο και περισσότερο και στην ελληνική αγορά από το γεγονός ότι πολλά κορυφαία και μάλιστα βραβευμένα e-Commerce models της χώρας, εδρεύουν στην Περιφέρεια και όχι στα τυπικά μεγάλα αστικά κέντρα του Λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης. Όμως οι καταναλωτές εκτός του κλεινού άστεος αποτελούν μια νέα δύναμη και σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Bari Focus δύο στις τρεις αγορές online γίνονται από αγοραστές με έδρα την ελληνική Περιφέρεια. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ένα e-shop με έδρα την Περιφέρεια έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός ηλεκτρονικού καταστήματος που βρίσκεται στο κέντρο: Εμπίπτει στο ίδιο φορολογικό καθεστώς, έχει το ίδιο απαιτητικούς πελάτες, τις ίδιες ανάγκες σε τεχνική υποστήριξη, υπηρεσίες marketing κ.ά. H μόνη προϋπόθεση που τίθεται βεβαίως είναι να μην υφίσταται θέμα logistics (αποθήκη) και να λειτουργεί σωστά το last mile χωρίς να συνιστά η τοπικότητα, εμπόδιο για τη λειτουργία του e-shop.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα
Η λειτουργία ενός e-shop στην Περιφέρεια έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και φυσικά κάποιες γκρίζες περιοχές που τείνουν να εξαλειφθούν, όσο ωριμάζει το e-Commerce.
Είναι προφανές ότι ένα e-shop με έδρα την Περιφέρεια έχει σαφέστατα χαμηλότερα λειτουργικά κόστη (προσωπικό, ενοίκιο γραφείων ή εγκαταστάσεων), με αποτέλεσμα να μπορεί να βελτιώσει το λειτουργικό του κόστος άρα και το Μ.Π.Κ. Μια σημαντική παράμετρος είναι ότι μπορεί να ικανοποιήσει καλύτερα και ταχύτερα τις απαιτήσεις των πελατών που βρίσκονται στην ίδια γεωγραφική περιφέρεια ή περιοχή και είναι προφανές ότι θα το προτιμήσουν από ένα e-shop της πρωτεύουσας. Πολύ πετυχημένα μοντέλα περιφερειακών ή τοπικών e-shops είναι αυτά που εδρεύουν εντός των εγκαταστάσεων στις οποίες παράγονται προϊόντα σε βιομηχανικές ζώνες ή αγροτικές περιοχές (βιομηχανίες, οινοποιεία, τυροκομεία).
Στην ιστορία όμως υπάρχουν και δράκοι, γκρίζες ζώνες και μειονεκτήματα που είτε τείνουν να εξαλειφθούν, είτε αποτελούν ακόμη μια …λάθος perception που δυστυχώς είναι ακόμη reality: Ο τοίχος, σίγουρα σαθρός, που ορθώνεται στην προσπάθεια ενός e-shop της Περιφέρειας να εξελιχθεί και αναπτυχθεί είναι η νοοτροπία και η αντίληψη - αναμφίβολα λανθασμένη - ότι δήθεν οι σοβαρές και μεγάλες εταιρείες βρίσκονται στο κέντρο. Πρόκειται αναμφίβολα για παρωχημένο perception στις ώριμες αγορές του εξωτερικού με συγκεκριμένα παραδείγματα να διαψεύδουν αυτήν την πλάνη καθώς αποδεικνύουν ότι το μέγεθος, η αξιοπιστία και η φήμη μιας βιομηχανίας, μιας εταιρείας και φυσικά ενός e-shop δεν εξαρτώνται από την έδρα τους αλλά από πολλούς άλλους παράγοντες. Μια άλλη παράμετρος που εξασθενίζει όσο αναπτύσσεται το e-Commerce είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε επίπεδο last mile (επιλογή μεταφορικής /courier) αλλά και επιλογής συνεργατών όπως προμηθευτές, προσωπικό και φυσικά αγορά υλικών και εξοπλισμού. Πάντα όμως όλα αυτά εξαρτώνται από το πόσο απέχει η συγκεκριμένη περιφέρεια από τα στάνταρς του κέντρου. Η πίεση, πάντως, που δέχονται οι εταιρείες ταχυμεταφορών και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, από δυσαρεστημένους καταναλωτές που δεν είναι πλέον πρόθυμοι να συγχωρήσουν μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών τους, θέτει προ των ευθυνών τους τόσο τα e-shops του κέντρου όσο και αυτά της Περιφέρειας. Κανείς δεν εξαιρείται από αυτό, κανείς δεν παίρνει "συγχωροχάρτι". Ένα ακόμη σημαντικό εμπόδιο που καλούνται να υπερβούν τα e-shop της περιφέρειας, είναι η ποιότητα του Ψηφιακού δικτύου παρόχων με την προβληματική σταθερότητα / ποιότητα μεγέθους ταχυτήτων σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Εδώ η συμβολή της Πολιτείας και του αρμόδιου υπουργείου είναι πολύ σημαντική και φυσικά η έλευση του 5G καθοριστική. Μια λάθος αντίληψη συνιστά και η υποχρέωση του ιδιοκτήτη του e-shop να μετακινείται στο κέντρο για business meetings. Και πάλι εξαρτάται με το business, το industry και φυσικά την εποχή. Στην περίοδο της πανδημίας εξάλλου τα meetings γίνονται ψηφιακά. Ο τοπικισμός που θολώνει το βλέμμα και την κρίση περί της καλύτερης επιλογής συνεργάτη (ο ‘ξάδερφος κάνει site) ή “εγώ θα πάω στην Αθήνα” που είναι οι μεγάλες εταιρείες) με κίνδυνο για την αποτελεσματικότητα της επένδυσης (αρχικής και υποστήριξης). Ελλοχεύει ο κίνδυνος, είτε από τις πεπερασμένες γνώσεις του πρώτου είτε από την αναντιστοιχία μεγέθους πελάτη-προμηθευτή στην αθηναϊκή αγορά.
Η συνταγή της επιτυχίας
Η συντριπτική πλειονότητα των e-shop δεν είναι κολοσσοί, αλλά μικρά συνοικιακά καταστήματα. Άνοιξαν τα 'φτερά' τους στο Διαδίκτυο έχοντας μόνο μια αποθήκη και έναν υπολογιστή με σύνδεση στο internet. Ξεκίνησαν με έναν μικρό σπόρο που φύτεψαν στην απέραντη και εύφορη Γη του Διαδικτύου για να δρέπουν σήμερα τους καρπούς τους χάρις στις τεχνικές που χρησιμοποίησαν και στην προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις της αγοράς.
Αν διαθέτετε μια επιχείρηση, μικρή, μεσαία, ή μεγάλη (σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας), ή απλά μια επιχειρηματική ιδέα, μπορείτε να φυτέψετε και εσείς τον σπόρο σας. Απαιτείται όμως στρατηγικό όραμα, διάθεση για δουλειά και να ακολουθήσετε τα εξής πολύ σημαντικά βήματα:
Σχεδιάστε την στρατηγική σας.
Ένα e-shop δεν διαφέρει πολύ από μια «φυσική» επιχείρηση. Το πρώτο που πρέπει να κάνετε απαραίτητα πριν ξοδέψετε το πρώτο σας ευρώ, είναι να καταστρώσετε τη στρατηγική σας. Σκεφτείτε τι ακριβώς θα πουλάτε, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σας και πώς θα διαφοροποιηθείτε από αυτούς, πώς θα οργανώσετε την αποθήκη σας, πώς θα στέλνετε τα προϊόντα σας στους πελάτες σας, πώς θα διαφημιστείτε κ.ά.
Κάντε έρευνα αγοράς
Μιλήστε με τους δυνητικούς online πελάτες σας, ρωτήστε όσους περισσότερους μπορείτε για όσο το δυνατό πιο εξαντλητικές λεπτομέρειες. Ζητήστε τη τους, εξετάστε σε βάθος τις ανάγκες τους. Η επικοινωνία με τους πελάτες πρέπει να γίνει μέρος της επιχειρηματικής σας κουλτούρας.
Επιλέξτε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Για ευκολία, θα τους διαχωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες: Συνδρομητικές υπηρεσίες, έτοιμα e-shop και προσαρμοσμένα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Οι συνδρομητικές υπηρεσίες αποτελούν μια γρήγορη, εύκολη και ασφαλή λύση για να έχετε ένα αξιοπρεπές e-shop με αρκετές δυνατότητες.
Τα έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να παραμετροποιηθούν ως ένα σημείο από κάποιον web developer. Μπορούν να στηθούν μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, με αμφιλεγόμενη, ωστόσο, αισθητική και λειτουργικότητα και χαμηλό επίπεδο ασφάλειας των δεδομένων. Η κορυφαία λύση Ηλεκτρονικού Εμπορίου βεβαίως αποτελεί ένα προσαρμοσμένο (custom) κατάστημα, το οποίο ωστόσο θα μπορεί να υποστηρίζει και έτοιμες εφαρμογές υψηλού επιπέδου (ERP, CRM, ηλεκτρονικός έλεγχος αποθήκης κ.ά). Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι ότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στις δυνατότητες εξέλιξης του e-shop.
Στη συνέχεια, μαζί με τον συνεργάτη σας, σχεδιάστε τη δομή του ηλεκτρονικού σας καταστήματος, βρείτε ή δημιουργήστε φωτογραφίες των προϊόντων σας, συντάξτε αναλυτικές περιγραφές των προϊόντων σας, ψυχογραφήστε τον καταναλωτή σας, ενημερώστε τους πελάτες σας ότι μπορούν να αγοράσουν τα προϊόντα σας online, δημιουργήστε διαφημίσεις σε μηχανές αναζήτησης, αναζητήστε δίκτυα affiliate και μηχανές σύγκρισης τιμών, φροντίστε για τον σωστό έλεγχο του αποθέματος, ενημερώνετε τακτικά το site σας, διαβάστε με ευλάβεια τα στατιστικά και προσφέρετε εξυπηρέτηση πελατών υψηλού επιπέδου. Φυσικά όλα αυτά αφορούν απλοποιημένες γενικές οδηγίες για να μπείτε στον κόσμο του Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Πίσω από αυτές υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που θα πρέπει να λάβετε υπόψη και το αποτέλεσμα που θα παράξετε είναι σε απόλυτη συνάρτηση με τον συνεργάτη που τελικά θα επιλέξετε. models της χώρας, εδρεύουν στην Περιφέρεια και όχι στα τυπικά μεγάλα αστικά κέντρα του Λεκανοπεδίου και της Θεσσαλονίκης. Όμως οι καταναλωτές εκτός του κλεινού άστεος αποτελούν μια νέα δύναμη και σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Bari Focus δύο στις τρεις αγορές online γίνονται από αγοραστές με έδρα την ελληνική Περιφέρεια. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ένα e-shop με έδρα την Περιφέρεια έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός ηλεκτρονικού καταστήματος που βρίσκεται στο κέντρο: Εμπίπτει στο ίδιο φορολογικό καθεστώς, έχει το ίδιο απαιτητικούς πελάτες, τις ίδιες ανάγκες σε τεχνική υποστήριξη, υπηρεσίες marketing κ.ά. H μόνη προϋπόθεση που τίθεται βεβαίως είναι να μην υφίσταται θέμα logistics (αποθήκη) και να λειτουργεί σωστά το last mile χωρίς να συνιστά η τοπικότητα, εμπόδιο για τη λειτουργία του e-shop.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα
Η λειτουργία ενός e-shop στην Περιφέρεια έχει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και φυσικά κάποιες γκρίζες περιοχές που τείνουν να εξαλειφθούν, όσο ωριμάζει το e-Commerce.
Είναι προφανές ότι ένα e-shop με έδρα την Περιφέρεια έχει σαφέστατα χαμηλότερα λειτουργικά κόστη (προσωπικό, ενοίκιο γραφείων ή εγκαταστάσεων), με αποτέλεσμα να μπορεί να βελτιώσει το λειτουργικό του κόστος άρα και το Μ.Π.Κ. Μια σημαντική παράμετρος είναι ότι μπορεί να ικανοποιήσει καλύτερα και ταχύτερα τις απαιτήσεις των πελατών που βρίσκονται στην ίδια γεωγραφική περιφέρεια ή περιοχή και είναι προφανές ότι θα το προτιμήσουν από ένα e-shop της πρωτεύουσας. Πολύ πετυχημένα μοντέλα περιφερειακών ή τοπικών e-shops είναι αυτά που εδρεύουν εντός των εγκαταστάσεων στις οποίες παράγονται προϊόντα σε βιομηχανικές ζώνες ή αγροτικές περιοχές (βιομηχανίες, οινοποιεία, τυροκομεία).
Στην ιστορία όμως υπάρχουν και δράκοι, γκρίζες ζώνες και μειονεκτήματα που είτε τείνουν να εξαλειφθούν, είτε αποτελούν ακόμη μια …λάθος perception που δυστυχώς είναι ακόμη reality: Ο τοίχος, σίγουρα σαθρός, που ορθώνεται στην προσπάθεια ενός e-shop της Περιφέρειας να εξελιχθεί και αναπτυχθεί είναι η νοοτροπία και η αντίληψη - αναμφίβολα λανθασμένη - ότι δήθεν οι σοβαρές και μεγάλες εταιρείες βρίσκονται στο κέντρο. Πρόκειται αναμφίβολα για παρωχημένο perception στις ώριμες αγορές του εξωτερικού με συγκεκριμένα παραδείγματα να διαψεύδουν αυτήν την πλάνη καθώς αποδεικνύουν ότι το μέγεθος, η αξιοπιστία και η φήμη μιας βιομηχανίας, μιας εταιρείας και φυσικά ενός e-shop δεν εξαρτώνται από την έδρα τους αλλά από πολλούς άλλους παράγοντες. Μια άλλη παράμετρος που εξασθενίζει όσο αναπτύσσεται το e-Commerce είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε επίπεδο last mile (επιλογή μεταφορικής /courier) αλλά και επιλογής συνεργατών όπως προμηθευτές, προσωπικό και φυσικά αγορά υλικών και εξοπλισμού. Πάντα όμως όλα αυτά εξαρτώνται από το πόσο απέχει η συγκεκριμένη περιφέρεια από τα στάνταρς του κέντρου. Η πίεση, πάντως, που δέχονται οι εταιρείες ταχυμεταφορών και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, από δυσαρεστημένους καταναλωτές που δεν είναι πλέον πρόθυμοι να συγχωρήσουν μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών τους, θέτει προ των ευθυνών τους τόσο τα e-shops του κέντρου όσο και αυτά της Περιφέρειας. Κανείς δεν εξαιρείται από αυτό, κανείς δεν παίρνει "συγχωροχάρτι". Ένα ακόμη σημαντικό εμπόδιο που καλούνται να υπερβούν τα e-shop της περιφέρειας, είναι η ποιότητα του Ψηφιακού δικτύου παρόχων με την προβληματική σταθερότητα / ποιότητα μεγέθους ταχυτήτων σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Εδώ η συμβολή της Πολιτείας και του αρμόδιου υπουργείου είναι πολύ σημαντική και φυσικά η έλευση του 5G καθοριστική. Μια λάθος αντίληψη συνιστά και η υποχρέωση του ιδιοκτήτη του e-shop να μετακινείται στο κέντρο για business meetings. Και πάλι εξαρτάται με το business, το industry και φυσικά την εποχή. Στην περίοδο της πανδημίας εξάλλου τα meetings γίνονται ψηφιακά. Ο τοπικισμός που θολώνει το βλέμμα και την κρίση περί της καλύτερης επιλογής συνεργάτη (ο ‘ξάδερφος κάνει site) ή “εγώ θα πάω στην Αθήνα” που είναι οι μεγάλες εταιρείες) με κίνδυνο για την αποτελεσματικότητα της επένδυσης (αρχικής και υποστήριξης). Ελλοχεύει ο κίνδυνος, είτε από τις πεπερασμένες γνώσεις του πρώτου είτε από την αναντιστοιχία μεγέθους πελάτη-προμηθευτή στην αθηναϊκή αγορά.
Η συνταγή της επιτυχίας
Η συντριπτική πλειονότητα των e-shop δεν είναι κολοσσοί, αλλά μικρά συνοικιακά καταστήματα. Άνοιξαν τα 'φτερά' τους στο Διαδίκτυο έχοντας μόνο μια αποθήκη και έναν υπολογιστή με σύνδεση στο internet. Ξεκίνησαν με έναν μικρό σπόρο που φύτεψαν στην απέραντη και εύφορη Γη του Διαδικτύου για να δρέπουν σήμερα τους καρπούς τους χάρις στις τεχνικές που χρησιμοποίησαν και στην προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις της αγοράς.
Αν διαθέτετε μια επιχείρηση, μικρή, μεσαία, ή μεγάλη (σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας), ή απλά μια επιχειρηματική ιδέα, μπορείτε να φυτέψετε και εσείς τον σπόρο σας. Απαιτείται όμως στρατηγικό όραμα, διάθεση για δουλειά και να ακολουθήσετε τα εξής πολύ σημαντικά βήματα:
Σχεδιάστε την στρατηγική σας.
Ένα e-shop δεν διαφέρει πολύ από μια «φυσική» επιχείρηση. Το πρώτο που πρέπει να κάνετε απαραίτητα πριν ξοδέψετε το πρώτο σας ευρώ, είναι να καταστρώσετε τη στρατηγική σας. Σκεφτείτε τι ακριβώς θα πουλάτε, ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σας και πώς θα διαφοροποιηθείτε από αυτούς, πώς θα οργανώσετε την αποθήκη σας, πώς θα στέλνετε τα προϊόντα σας στους πελάτες σας, πώς θα διαφημιστείτε κ.ά.
Κάντε έρευνα αγοράς
Μιλήστε με τους δυνητικούς online πελάτες σας, ρωτήστε όσους περισσότερους μπορείτε για όσο το δυνατό πιο εξαντλητικές λεπτομέρειες. Ζητήστε τη τους, εξετάστε σε βάθος τις ανάγκες τους. Η επικοινωνία με τους πελάτες πρέπει να γίνει μέρος της επιχειρηματικής σας κουλτούρας.
Επιλέξτε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Για ευκολία, θα τους διαχωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες: Συνδρομητικές υπηρεσίες, έτοιμα e-shop και προσαρμοσμένα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Οι συνδρομητικές υπηρεσίες αποτελούν μια γρήγορη, εύκολη και ασφαλή λύση για να έχετε ένα αξιοπρεπές e-shop με αρκετές δυνατότητες.
Τα έτοιμα ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να παραμετροποιηθούν ως ένα σημείο από κάποιον web developer. Μπορούν να στηθούν μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, με αμφιλεγόμενη, ωστόσο, αισθητική και λειτουργικότητα και χαμηλό επίπεδο ασφάλειας των δεδομένων. Η κορυφαία λύση Ηλεκτρονικού Εμπορίου βεβαίως αποτελεί ένα προσαρμοσμένο (custom) κατάστημα, το οποίο ωστόσο θα μπορεί να υποστηρίζει και έτοιμες εφαρμογές υψηλού επιπέδου (ERP, CRM, ηλεκτρονικός έλεγχος αποθήκης κ.ά). Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι ότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στις δυνατότητες εξέλιξης του e-shop.
Στη συνέχεια, μαζί με τον συνεργάτη σας, σχεδιάστε τη δομή του ηλεκτρονικού σας καταστήματος, βρείτε ή δημιουργήστε φωτογραφίες των προϊόντων σας, συντάξτε αναλυτικές περιγραφές των προϊόντων σας, ψυχογραφήστε τον καταναλωτή σας, ενημερώστε τους πελάτες σας ότι μπορούν να αγοράσουν τα προϊόντα σας online, δημιουργήστε διαφημίσεις σε μηχανές αναζήτησης, αναζητήστε δίκτυα affiliate και μηχανές σύγκρισης τιμών, φροντίστε για τον σωστό έλεγχο του αποθέματος, ενημερώνετε τακτικά το site σας, διαβάστε με ευλάβεια τα στατιστικά και προσφέρετε εξυπηρέτηση πελατών υψηλού επιπέδου. Φυσικά όλα αυτά αφορούν απλοποιημένες γενικές οδηγίες για να μπείτε στον κόσμο του Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Πίσω από αυτές υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που θα πρέπει να λάβετε υπόψη και το αποτέλεσμα που θα παράξετε είναι σε απόλυτη συνάρτηση με τον συνεργάτη που τελικά θα επιλέξετε.
thessaliaeconomy.gr