Δεν αποκλείεται το θέμα των λιγνιτικών κοιτασμάτων της Ελασσόνας να επανέλθει ξανά στο προσκήνιο, λίγα χρόνια μετά την πρώτη απόπειρα αξιοποίησης η οποία αποδοκιμάστηκε καθολικά εν τη γενέσει της και με αρκετή δόση λαϊκισμού, από την πλειοψηφία των τοπικών πολιτικών δυνάμεων.

Σύμφωνα με το Capital.gr το νομοσχέδιο που προωθεί το ΥΠΕΝ ουσιαστικά βάζει στο παιχνίδι για τους λιγνίτες της ΔΕΗ τους ΟΤΑ και μάλιστα με προνομιακούς όρους. Άλλωστε οι εταιρείες που θα θελήσουν να ασχοληθούν σοβαρά και να επενδύσουν στην αξιοποίηση του λιγνιτικού δυναμικού θα θελήσουν να έχουν συμμάχους και όχι αντιπάλους τις τοπικές κοινωνίες. 

Στον αντίποδα, οι τοπικές κοινωνίες με τη συμμετοχή τους στις κοινοπραξίες των επενδυτικών σχημάτων μπορούν να εξασφαλίσουν ότι θα έχουν μέρισμα από τις δραστηριότητες και των ιδιωτικών σχημάτων στην ηλεκτροπαραγωγή, όπως συμβαίνει σήμερα με τη ΔΕΗ και ταυτόχρονα να έχουν λόγο και ενημέρωση για τις αποφάσεις που αφορούν την περιοχή τους.

Το περιβαλλοντικό σκέλος ασφαλώς και σηκώνει κουβέντα, αλλά οι νέες τεχνολογίες εξόρυξης περιορίζουν δραστικά τις συνέπειες. Το κέρδος όμως για την τοπική κοινωνία, πέρα από όλα τα άλλα, είναι οι θέσεις εργασίες που θα προκύψουν. Και στο κάτω κάτω γιατί η παραγωγή λιγνίτη είναι καλή για την Κοζάνη και την Πτολεμαϊδα και δεν μπορεί να είναι για την Ελασσόνα;… 

Διαβεβαιώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι θα δοθεί σύντομα το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έλαβαν τα εμπλεκόμενα μέρη. Εκπρόσωποι της ιταλικής Ferrovie, που έχει ανακηρυχθεί πλειοδότρια, αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ βρέθηκαν πρόσφατα στις Βρυξέλλες, προκειμένου να διερευνήσουν πού βρίσκεται η διαδικασία έγκρισης της συμφωνίας. Σύμφωνα με πηγές κοντά στην αποκρατικοποίηση, αρμόδιοι κοινοτικοί παράγοντες διαβεβαίωσαν ότι είναι θέμα λίγων εβδομάδων η έκδοση της απόφασης. Οι ίδιες πηγές υποστήριζαν πως για τα δεδομένα της κοινοτικής γραφειοκρατίας, ο έλεγχος της υπόθεσης διενεργήθηκε σε χρόνο-ρεκόρ.

Ο Διαδριατικός Αγωγός (Trans Adriatic Pipeline - TAP),  που ξεκινάει από του Κήπους του Έβρου, θα έχει μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ., Ιταλία 8 χλμ.). είναι ένα έργο που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή τη Κασπίας στην Ευρώπη. Για το κατασκευαστικό μέρος που υλοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα, πολύ λίγα γνωρίζουμε στη Θεσσαλία  καθώς ελάχιστοι ασχολούνται με αυτό ακόμα και πανελλαδικά. Ας πάρουμε λοιπόν μια γεύση για τα οφέλη της Ελληνικής οικονομίας :

Περισσότεροι από 2.500 άνθρωποι εργάζονται στην Ελλάδα, εδώ και ένα χρόνο, εκ των οποίων 400 περίπου είναι αρχαιολόγοι και εξειδικευμένοι αρχαιολογικοί εργάτες.  Δύο από τις πέντε εταιρείες αναδόχους Μελέτης, Προμήθειας και Κατασκευής που εργάζονται για λογαριασμό του ΤΑΡ είναι ελληνικές, και συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. σε κοινοπραξία με την Renco SpA και η J&P ΑΒΑΞ σε κοινοπραξία με την Bonatti SpA, ενώ την ΑΚΤΩΡ έχει επιλέξει ως υπεργολάβο η ανάδοχος εταιρεία Spiecapag. Επίσης, ο TAP έχει αναθέσει μία από τις μεγάλες του συμβάσεις για προμήθεια σωληναγωγών στα Σωληνουργεία Κορίνθου. Συνολικά, 176 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έχουν ήδη συμβάλει στην υλοποίηση του έργου, αποκομίζοντας τόσο οικονομικά οφέλη όσο και πολύτιμη τεχνογνωσία. Επιπλέον στις τοπικές κοινωνίες θα υλοποιηθεί και ένα πρόγραμμα κοινωνικών και περιβαλλοντικών δράσεων ύψους 32 εκατ. ευρώ. Αυτά για να αντιληφθούμε πόσα προσφέρει μια «αθόρυβη» χωρίς να αναφερθούμε στα ενεργειακά οφέλη για τη χώρα από την λειτουργία του ΤΑP είναι ούτως ή άλλως σημαντικά.

Προϊόν λαθρεμπορίου με κύρια χώρα προέλευσης τη Βουλγαρία είναι το 1/5 της συνολικής κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών. Το κράτος υπολογίζεται ότι χάνει κάθε χρόνο 130 εκατ. ευρώ, ενώ από την παράνομη διακίνηση επικίνδυνων χύμα αποσταγμάτων (π.χ. τσίπουρο), η οποία ανθεί στη Θεσσαλία, οι απώλειες υπολογίζονται σε 300 εκατ. ευρώ…

Καλημέρα σε όλους