Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στρέφονται ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές, εξαιτίας των καθυστερήσεων στις παραδόσεις των καινούργιων αυτοκινήτων, αλλά και την αύξηση των τιμών. Μάλιστα, δεν λείπουν πλέον και τα φαινόμενα πώλησης αυτοκινήτων με λεγόμενη «ανοιχτή τιμή», που σημαίνει ότι ο καταναλωτής μπορεί να παραγγείλει τώρα ένα αυτοκίνητο, αλλά να κληθεί να το αγοράσει ακριβότερα όταν το παραλάβει – για παράδειγμα την άνοιξη. Φαινόμενα τα οποία θυμίζουν τις εποχές που η Ελλάδα βρισκόταν ακόμη στη δραχμή και όταν κάποιος παραλάμβανε αυτοκίνητο έπειτα από αρκετούς μήνες μπορεί να το πλήρωνε ουσιαστικά ακριβότερα λόγω των διαφορών στη συναλλαγματική ισοτιμία. Αν και η ζήτηση για καινούργια Ι.Χ., με βάση τις παραγγελίες που λαμβάνουν οι εταιρείες εισαγωγής, παραμένει υψηλή, είναι αρκετά αμφίβολο εάν θα συνεχιστεί αυτή η τάση δεδομένων των μεγάλων ανατιμήσεων σε σειρά βασικών αγαθών και υπηρεσιών, ανατιμήσεις που «ροκανίζουν» το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου, οι αυξήσεις στις τιμές των καινούργιων Ι.Χ. που παρατηρούνται τώρα και οι οποίες αποτυπώνονται και στον δείκτη τιμών καταναλωτή (αύξηση τιμής 6,3% τον Νοέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2020) οφείλεται κυρίως στο ότι ήδη από τις αρχές του φθινοπώρου οι εταιρείες έχουν σταματήσει τις προσφορές και τις εκπτώσεις και όχι στην ύπαρξη νέων τιμοκαταλόγων. Νέοι τιμοκατάλογοι αναμένεται να εφαρμοστούν από κάποιες εταιρείες μετά τον Φεβρουάριο.
Σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι οποίες οφείλονται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα εργοστάσια των αυτοκινητοβιομηχανιών, κυρίως λόγω της έλλειψης ημιαγωγών, αυτές κατά μέσο όρο είναι της τάξης των 3-4 μηνών. Υπάρχουν, βεβαίως, ακραίες περιπτώσεις όπως αυτές που αφορούν το πλέον δημοφιλές αυτοκίνητο πόλης (κατηγορία supermini), οι παραδόσεις του οποίου ξεκινούν το… 2023. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς, κάλλιστα κάποιος μπορεί να βρει αυτή τη στιγμή αυτοκίνητο, επίσης δημοφιλές, άλλης εταιρείας και να το παραλάβει εντός δύο μηνών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον Νοέμβριο του 2021 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 13.683 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 7.085 καινούργια και 6.598 εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Πέρα από το γεγονός ότι πλέον τα μερίδια καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων είναι πολύ κοντά (52,8% και 47,2% αντιστοίχως), στις πωλήσεις καινούργιων καταγράφηκε τον φετινό Νοέμβριο μείωση 7,3%, ενώ την ίδια ώρα στις πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων καταγράφηκε αύξηση 88,8%.
Σε επίπεδο ενδεκαμήνου η εικόνα είναι διαφορετική, υπέρ των καινούργιων, καθώς τα προβλήματα με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών και τις αυξήσεις τιμών εμφανίστηκαν από το καλοκαίρι και μετά. Ετσι, το διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2021 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 156.487 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 94.793 ήταν καινούργια (το 60,57%) και τα υπόλοιπα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Στο ενδεκάμηνο οι πωλήσεις καινούργιων αυξήθηκαν κατά 28,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 και των εισαγόμενων μεταχειρισμένων κατά 13,2%.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή