Πλέον, τα αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Ο ρυθμός που αλλάζει ο κόσμος των τεσσάρων τροχών έχει επιταχυνθεί σημαντικά, με τρανή απόδειξη τις σαρωτικές τεχνολογικές αλλαγές που παρατηρούμε την τελευταία πενταετία! Η είσοδος των ψηφιακών κόσμων έχει παίξει τον ρόλο της, όμως χωρίς αμφιβολία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να περάσουν και την αίσθηση του «αναλώσιμου» από γενιά σε γενιά, προκειμένου να ωθήσουν τους αγοραστές να επιλέξουν το νεότερο μοντέλο. Το τελευταίο επιτυγχάνεται ευκολότερα με την εξάπλωση του leasingκαι τα συμβόλαια συγκεκριμένου χρόνου με τους χρήστες!

Η εξέλιξη είναι πολύ θετικό στοιχείο, όμως μερικές φορές, παρατηρούμε ότι ο κόσμος δεν υποδέχεται θερμά κάποιες κινήσεις των εταιρειών. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να είναι εντυπωσιακά, άκρως προηγμένα και ασφαλή, ωστόσο δεν λείπουν και οι… αστοχίες, αφού οι κατασκευαστές πολλές φορές ξεχνάνε πως πάνω από όλα, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη χρήση τεράστιων οθονών στην καμπίνα ενός μοντέλου. Κάποιες φορές είναι εντυπωσιακές. Ωστόσο, με δεδομένο ότι οι τεχνολογίες ξεπερνιούνται πολύ εύκολα, σκεφτείτε πως θα δείχνει αυτή η καμπίνα σε δέκα χρόνια από σήμερα!

Για να είναι ευκολότερο να μπείτε στο πνεύμα, απλώς προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε ένα iPhone 6 του 2014. Οι αλλαγές συγκριτικά με τα σημερινά μοντέλα είναι απίστευτες! Μετά από το κομμάτι της εικόνας και της ταχύτητας απόκρισης, περνάμε στο θέμα της αξιοπιστίας. Αν χαλάσει αυτή η οθόνη, που μπορεί να πιάνει και ολόκληρο το ταμπλό, οι περισσότερες λειτουργίες του οχήματος δεν είναι διαθέσιμες. Ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να τις αντικαταστήσει και το κόστος, σίγουρα θα προκαλεί εγκεφαλικά! Και τέλος, φτάνουμε στο κομμάτι της εργονομίας. Πόσο βολικό είναι τελικά, να χειρίζεται ο οδηγός μια οθόνη για να ολοκληρώσει βασικές λειτουργίες;

Λέμε συνεχώς ότι πάρα πολλά ατυχήματα προκαλούνται από τη χρήση κινητού τηλεφώνου την ώρα της οδήγησης. Πού ακριβώς διαφέρει η οθόνη του αυτοκινήτου; Πλέον, από τις οθόνες ελέγχονται τα πάντα. Αν θελήσει να ενεργοποιήσει τον κλιματισμό, να αλλάξει τη θερμοκρασία, να επιλέξει ένα πρόγραμμα οδήγησης ή οτιδήποτε άλλο, κατά τη διάρκεια της οδήγησης, θα πρέπει να ψάξει το ανάλογο μενού, να βρει τις λειτουργίες που θέλει και να ολοκληρώσει την επιλογή του. Αντίθετα, τα αυτοκίνητα που είχαμε συνηθίσει μέχρι πριν λίγα χρόνια, είχαν φυσικά χειριστήρια που δεν χρειαζόταν καν να τα κοιτάξεις για να ρυθμίσεις αυτό που ήθελες. Ο χειρισμός γινόταν διαισθητικά!

Όλα τα παραπάνω, τα γνωρίζουν και οι ίδιες οι εταιρείες. Όμως είναι πολύ πιο… φθηνό για εκείνες να χρησιμοποιούν τεράστιες οθόνες και να γίνονται όλα μέσω αυτών. Κάποιες εταιρείες έχουν αρχίσει ήδη να αλλάζουν τον τρόπο που σχεδιάζουν τα μοντέλα τους. Επιστρέφουν σε κάποια αναλογικά χειριστήρια και επενδύουν περισσότερο στην κλασική εργονομία, προς όφελος της ασφάλειας και της ευκολίας στη χρήση. Ένα πολύ απλό παράδειγμα είναι η Volkswagen. Τα χειριστήρια αφής που τοποθετούσε στο τιμόνι των ακριβότερων μοντέλων της, δεν θα τα έκρινε κανείς ως την επιτομή της χρηστικότητας.

Χρειαζόταν να κοιτάξεις για να δεις τι θα πατήσεις, πολλές φορές δεν έβρισκες σωστό «στόχο» καθώς το αυτοκίνητο κινείται και δεν ολοκλήρωνες την κίνηση που ήθελες να κάνεις, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που στρίβοντας το τιμόνι, ένα κομμάτι του χεριού ακουμπούσε πάνω στα χειριστήρια και άλλαζε ο σταθμός, αυξανόταν ή ένταση ή άλλαζε η απεικόνιση στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Φυσικά δεν άργησαν να εμφανιστούν παράπονα, τόσο από τους χρήστες, όσο και από τους κριτικούς σε όλο τον κόσμο. Και στη συνέχεια, η Volkswagenαποφάσισε πολύ τίμια να παραδεχτεί το λάθος της και να ανακοινώσει ότι στα faceliftτων μοντέλων που χρησιμοποιούσαν αυτά τα τιμόνια, θα αντικατασταθούν με συμβατικούς διακόπτες.

Γενικότερα, η λειτουργικότητα θα έπρεπε να είναι μια κορυφαία προτεραιότητα των κατασκευαστών όταν φτιάχνουν ένα αυτοκίνητο. Όσο τεχνολογικά προηγμένα κι αν είναι, την ώρα της οδήγησης οι λειτουργίες θα πρέπει να είναι απλές. Κάθε κίνηση να ολοκληρώνεται γρήγορα και χωρίς επιπλέον σκέψη! Όσο περισσότερο συγκεντρώνεται ο οδηγός στην οθόνη, τόσο αυξάνεται και ο χρόνος που απομακρύνει το βλέμμα και την προσοχή του από τον δρόμο. Και με τις συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους, ειδικά της Ελλάδας, το ατύχημα δεν θα αργήσει να έρθει, αφού χρειάζεται να βρίσκεσαι διαρκώς σε εγρήγορση! Θα λέγαμε ότι τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν μέχρι πριν από 4-5 χρόνια, είχαν μια πολύ σωστή αναλογία τεχνολογίας-λειτουργικότητας.

Έβρισκες όλα όσα ήθελε κάποιος στα συστήματα πολυμέσων και τη συνδεσιμότητα, όμως δεν είχαν σταματήσει να είναι… αυτοκίνητα! Υπήρχαν φυσικοί διακόπτες για τις βασικές λειτουργίες και πρόβλεψη για αυξημένη χρηστικότητα στην καθημερινότητα. Πιστεύουμε ότι σύντομα, θα επιστρέψει ένα μέρος της «παλιάς» αυτοκίνησης στα νεότερα μοντέλα. Ο πειραματισμός με τις τεράστιες οθόνες ίσως δεν είχε τόση ανταπόκριση όσο πίστευαν κάποιοι. Και μάλιστα πολλές εταιρείες έχουν ήδη πει ότι στο μέλλον η τάση θα είναι ο περιορισμός στις διαστάσεις των οθονών! Φυσικά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον με ασφάλεια. Οι τάσεις όμως, δείχνουν ότι τα πράγματα θα αλλάξουν -ξανά- και θα υπάρξει μια αναθεώρηση στο ψηφιακό υπόβαθρο των οχημάτων.