Στην παράταση της τελικής προθεσμίας υποβολής των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) προς τους δήμους όλης της χώρας προχωράει το υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε δεν ήταν το επιθυμητό. Ειδικότερα παρατείνεται μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου η καταληκτική ημερομηνία υποχρεωτικής εκπόνησης σχεδίων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων από τους δήμους.
Η σχετική προκήρυξη που αφορά τη χρηματοδότηση των δήμων από το Πράσινο Ταμείο έχει ανοίξει από τις 23 Νοεμβρίου 2020 και μέχρι στιγμής έχουν ενταχθεί μόλις 254 δήμοι.
Από τις εντάξεις αυτές διαπιστώνεται ότι η σχετική διαδικασία έχει ενεργοποιηθεί για 241 δήμους, συμβάσεις έχουν υπογραφεί από 117, κατακυρωμένους διαγωνισμούς έχουν 23, πλήρως ολοκληρωμένες διαδικασίες διακήρυξης έχουν 83, ενώ η διαδικασία δημοσιότητας του αιτήματος έχει ολοκληρωθεί από 68 δήμους.
Τα μερίδια στην Ε.Ε.
Το ζήτημα της απουσίας δικτύου φορτιστών στη χώρα έχει απασχολήσει την Ε.Ε. καθώς πρόκειται για ένα σημαντικό δείγμα του βαθμού διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στην κάθε χώρα.
Οι χώρες με μερίδιο αγοράς στην ηλεκτροκίνηση μικρότερο του 3% έχουν στην πλειονότητά τους (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα κάτω των 17.000 ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Το 73%, μάλιστα, των ηλεκτρικών οχημάτων εντοπίζεται σε πέντε χώρες (Σουηδία, Ολλανδία, Φινλανδία, Δανία, Γερμανία) της Δυτικής Ευρώπης που εμφανίζουν και το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, υπάρχουν 275 σημεία φόρτισης, αριθμός που αναλογεί μόλις στο 0,1% του συνόλου των φορτιστών στις ευρωπαϊκές χώρες.
Η χώρα, μάλιστα, κατατάσσεται στην πέμπτη θέση από το τέλος σε αριθμό φορτιστών, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία (194), τη Λιθουανία (174), τη Μάλτα (96) και την Κύπρο (70), η οποία βρίσκεται στην τελευταία θέση. Στην Ολλανδία μπορεί κανείς να επιλέξει μεταξύ των 66.665 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, στη Γαλλία συναντάμε 45.751 φορτιστές, στη Γερμανία 44.538, στην Ιταλία 13.073 και στη Σουηδία 10.370.
Ουραγός
Σε χειρότερη θέση, στην τελευταία, μαζί με τη Λιθουανία, βρίσκεται η χώρα μας ως προς τον αριθμό φορτιστών ανά 100 χλμ./δρόμου. Ειδικότερα, η Ελλάδα και η Λιθουανία έχουν μόλις 0,2 φορτιστές ανά 100 χλμ., σύμφωνα με τα στοιχεία του 2020 της ACEA.
Σε λίγο καλύτερη θέση βρίσκονται η Πολωνία με 0,4, καθώς και οι Λετονία και Ρουμανία, με 0,5 φορτιστές ανά 100 χλμ. εκάστη. Η μεγαλύτερη πυκνότητα φορτιστών συναντάται στην Ολλανδία (47,5 φορτιστές ανά 100 χλμ.) και ακολουθούν το Λουξεμβούργο (34,5 φορτιστές), η Γερμανία (19,4 φορτιστές), η Πορτογαλία (14,9 φορτιστές) και η Αυστρία (6,1 φορτιστές).
Αλλάζει το πρόγραμμα
Το υπουργείο Περιβάλλοντος προσανατολίζεται σε αλλαγές στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με στόχο την αύξηση της απορρόφησης των διαθέσιμων κονδυλίων, η οποία σήμερα κυμαίνεται γύρω στο 31%. Οι αλλαγές επικεντρώνονται κυρίως στον εταιρικό στόλο, ενώ ευνοημένοι αναμένεται να είναι και οι ιδιοκτήτες ταξί, καθώς τα κίνητρα που προβλέπονται είναι σημαντικά.
Η προκήρυξη που αφορά τη χρηματοδότηση των δήμων από το Πράσινο Ταμείο έχει ανοίξει από τις 23 Νοεμβρίου 2020 και μέχρι στιγμής έχουν ενταχθεί μόλις 254 δήμοι.
Αλεξάνδρα Κασσίμη Καθημερινή