Mία συµβολική νίκη στη µάχη για την παγκόσµια πρωτοκαθεδρία στην ηλεκτροκίνηση κατέγραψε η κινεζική αυτοκινητοβιοµηχανία BYD, ενάντια στην αµερικανική Tesla. Τα τριµηνιαία έσοδα που ανακοίνωσε, ξεπέρασαν την εταιρεία του Ελον Μασκ για πρώτη φορά από τότε που οι δύο κολοσσοί ανταγωνίζονται στήθος µε στήθος στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχηµάτων (EV). Τα έσοδα της αυτοκινητοβιοµηχανίας µε τις καλύτερες πωλήσεις στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 24% σε ετήσια βάση στα 28,2 δισ. δολάρια για το τρίµηνο που έληξε στις 30 Σεπτεµβρίου και αν και υπολείπονται των εκτιµήσεων, ξεπέρασαν τις πωλήσεις της Tesla που έφτασαν τα 25,2 δισ. δολάρια την ίδια περίοδο.

Τα καθαρά κέρδη της ΒYD αυξήθηκαν κατά 11,5% στο ιστορικό υψηλό του 1,6 δισ. δολαρίων, καθώς πούλησε το περασµένο τρίµηνο τον πρωτοφανή αριθµό του 1,12 εκατ. ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχηµάτων. Τα κέρδη της ωστόσο εξακολουθούν να επισκιάζονται από τα 2,2 δισ. δολάρια της Tesla. Oι δύο «γίγαντες», η BYD µε έδρα το Σενζέν και η Tesla που εδρεύει στο Οστιν του Τέξας, απειλούν τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιοµηχανίες όπως η Volkswagen, η Ford, η Stellantis και η General Motors που παλεύoυν για την κερδοφορία, εν µέσω της µετάβασής τους στα EV.

Την ώρα που η ζήτηση των καταναλωτών για ΕV µειώνεται, η BYD ενισχύεται έναντι της Tesla, καθώς δίνει έµφαση στην ισχυρή σειρά υβριδικών οχηµάτων της που συνέβαλαν σηµαντικά στην αύξηση των εσόδων της, χάρη στα αναβαθµισµένα συστήµατα κίνησης ορισµένων µοντέλων που επιτρέπουν αυτονοµία άνω των 2.000 χιλιοµέτρων. Ενα άλλο βασικό πλεονέκτηµα της BYD είναι η ολοκληρωµένη αλυσίδα εφοδιασµού της και η κατασκευή περισσότερων εξαρτηµάτων στο εσωτερικό της, γεγονός που προσφέρει πλεονέκτηµα κόστους και κλίµακας για τη µαζική παραγωγή αυτοκινήτων φθηνότερα.

Η Tesla την ίδια στιγµή ασχολείται µε µια περιορισµένη και ολοένα και πιο ξεπερασµένη γκάµα EV ενώ έχει επικεντρωθεί περισσότερο στην αύξηση της παραγωγής του Cybertruck της και στην επέκταση της χρήσης του συστήµατος µερικού αυτοµατισµού των οχηµάτων της. Οι δυνατότητες ΑΙ και το προβάδισµά της στις πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών οχηµάτων τη βοήθησαν να ενισχύσει τη θέση της ως η πολυτιµότερη αυτοκινητοβιοµηχανία στον κόσµο. Η BYD έρχεται στην τρίτη θέση, πίσω από την Toyota, αλλά µπροστά από παραδοσιακούς κολοσσούς του κλάδου που κλυδωνίζονται όπως η VW, η Mercedes και οι λεγόµενες «big three» του Ντιτρόιτ (General Motors, Chrysler και Ford).

Μέσα σε αυτό το κλίµα του ξέφρενου ανταγωνισµού, η Ε.Ε. επέβαλε αυτή την εβδοµάδα υψηλότερους δασµούς έως και 45% στα EV από την Κίνα, εντείνοντας τις εµπορικές εντάσεις µεταξύ των κορυφαίων εξαγωγικών δυνάµεων στον κόσµο. Οι Κινέζοι κατασκευαστές EV αντιµετώπιζαν ήδη φόρο 100% από τις Ηνωµένες Πολιτείες και τον Καναδά.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονοµίας της και η Ε.Ε. είναι η µεγαλύτερη αγορά στο εξωτερικό για τη βιοµηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας. Η εγχώρια αυτοκινητοβιοµηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εµπορικά σήµατά της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η Ε.Ε. ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιµές.

Οι προοπτικές κερδών για την BYD το τελευταίο τρίµηνο φαίνονται ακόµη ισχυρότερες, καθώς επωφελείται από την ηγετική της θέση στην Κίνα, τη µεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσµο. Βρίσκεται επίσης σε καλό δρόµο για την επίτευξη του αναθεωρηµένου στόχου ετήσιων πωλήσεων των 4 εκατ. οχηµάτων, έχοντας πουλήσει περίπου 2,74 εκατ. οχήµατα µέχρι τον Σεπτέµβριο. Η Citibank εκτιµά ότι η BYD θα µπορούσε να πουλάει έως και 500.000 µονάδες τον µήνα µέχρι τον Νοέµβριο.

kathimerini