Για πρώτη φορά στα 87 χρόνια ιστορίας της, η Volkswagen (VW) –η µεγαλύτερη αυτοκινητοβιοµηχανία στην Ευρώπη– εξετάζει σχέδια για λουκέτο σε γερµανικά εργοστάσια, µε φόντο τον αυξανόµενο ανταγωνισµό από την Κίνα. «Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιοµηχανία αντιµετωπίζει µια πολύ απαιτητική και σοβαρή κατάσταση», δήλωσε ο Ολιβερ Μπλουµ, διευθύνων σύµβουλος του οµίλου Volkswagen, επισηµαίνοντας τους νέους ανταγωνιστές που εισέρχονται στις ευρωπαϊκές αγορές, την επιδείνωση της θέσης της Γερµανίας ως κόµβου παραγωγής και την ανάγκη για αποφασιστική δράση.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιοµηχανίες αντιµετωπίζουν αυξηµένο ανταγωνισµό από τα σηµαντικά φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και µεγάλες πιέσεις για την περιβόητη πράσινη µετάβαση, που δεν έρχεται χωρίς κόστος.

Η Volkswagen, η οποία ξεκίνησε µια προσπάθεια περικοπής κόστους 10 δισ. ευρώ στο τέλος του περασµένου έτους, χάνει µερίδιο αγοράς στην Κίνα, τη µεγαλύτερη αγορά της. Το πρώτο εξάµηνο του έτους, οι παραδόσεις σε Κινέζους πελάτες µειώθηκαν κατά 7% σε σχέση µε την ίδια περίοδο του 2023, ενώ τα λειτουργικά κέρδη του οµίλου µειώθηκαν κατά 11,4%, στα 10,1 δισ. ευρώ. Οι χαµηλές επιδόσεις στην Κίνα καταγράφονται καθώς η εταιρεία χάνει τις τοπικές µάρκες EV, ιδίως την BYD, η οποία αποτελεί επίσης αυξανόµενη απειλή για τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη.

Η συζήτηση γύρω από το κλείσιµο εργοστασίων και τις απολύσεις αφορά τον όµιλο εµπορικών σηµάτων CORE που είδε τα λειτουργικά κέρδη του να πέφτουν στα 966 εκατ. ευρώ, από 1,64 δισ. ευρώ το προηγούµενο έτος. Ο όµιλος περιλαµβάνει επίσης µάρκες πολυτελείας, όπως οι Audi και Porsche, οι οποίες έχουν υψηλότερα περιθώρια κέρδους από τα οχήµατα µαζικής αγοράς που κατασκευάζει η Volkswagen, καθώς επίσης η SEAT και η Skoda.

Για να αποφύγει τις αναγκαστικές απολύσεις η VW επιδίωξε να µειώσει το κόστος µέσω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και εξαγορών, πλέον όµως αυτά τα µέτρα µπορεί να µην είναι αρκετά. Στο πλαίσιο αυτό, ο γερµανικός κολοσσός γνωστοποίησε την πρόθεσή του να τερµατίσει τη συµφωνία προστασίας της απασχόλησης –η οποία ήταν σε ισχύ από το 1994 και προστάτευε τις θέσεις εργασίας στη Γερµανία τουλάχιστον µέχρι το 2029–, αν και πρόσθεσε πως όλα τα αναγκαία µέτρα θα συζητηθούν µε το Γενικό Συµβούλιο Εργαζοµένων και το συνδικάτο IG Metall. Οι ενώσεις εργαζοµένων απέρριψαν ως ανεύθυνα τα σχέδια, τονίζοντας ότι κλονίζουν τα θεµέλια της Volkswagen, συνιστούν τεράστια απειλή για τις θέσεις εργασίας και αποτελούν «επίθεση» στην απασχόληση και στις συλλογικές συµβάσεις εργασίας. «Η προσέγγιση της διοίκησης δεν είναι µόνο κοντόφθαλµη, αλλά και επικίνδυνη, καθώς κινδυνεύει να καταστρέψει την καρδιά της Volkswagen», δήλωσε ο Θόρστεν Γκρέγκερ, επικεφαλής διαπραγµατευτής µε τη VW για τη βιοµηχανική ένωση IG Metall, ένα από τα πιο ισχυρά συνδικάτα της Γερµανίας. Η IG Metall απέδωσε στην κακοδιαχείριση τα δεινά της εταιρείας και υποσχέθηκε να αγωνιστεί για την προστασία των θέσεων εργασίας. Ο κυβερνήτης της Κάτω Σαξονίας, Στέφαν Βιλ, ο οποίος συµµετέχει στο διοικητικό συµβούλιο της εταιρείας, συµφώνησε ότι η εταιρεία πρέπει να λάβει µέτρα, κάλεσε ωστόσο τη Volkswagen να αποφύγει το κλείσιµο εργοστασίων και να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους µείωσης του κόστους.

kathimerini