Η άφιξη του πρώτου ιδιόκτητου φορτηγού πλοίου της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD στο λιμάνι Μπεμερχάβεν της Γερμανίας, σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στις φιλοδοξίες του Πεκίνου να προωθήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) στον κόσμο. Δυόμισι φορές μεγαλύτερο από ένα γήπεδο ποδοσφαίρου, το Explorer No 1, με φορτίο 5.000 και πλέον ηλεκτρικών οχημάτων που απέφυγε την Ερυθρά Θάλασσα, προσθέτοντας 10 ημέρες στο ταξίδι του, έφθασε στο γερμανικό λιμάνι την περασμένη Κυριακή και οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ε.Ε. είναι αποφασισμένες να αντεπιτεθούν. «Η ζήτηση αυξάνεται. Οι αναζητήσεις μας στην Google για τη BYD έχουν ξεπεράσει τις αναζητήσεις της Tesla. Θα πετύχουμε πολλά στην ευρωπαϊκή αγορά», λέει ο Μάικλ Σου, διευθύνων σύμβουλος της BYD Europe.

Εννιακόσια και πλέον χιλιόμετρα από τη Βρέμη, λίγες ώρες μετά τον ελλιμενισμό του πλοίου BYD, το αφεντικό της Renault, Λούκα ντε Μέο, παρουσίαζε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης μια σειρά αυτοκινήτων που θα βοηθήσουν, όπως λέει, τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να διατηρήσει τη θέση της απέναντι στους Ασιάτες ανταγωνιστές. Σε αυτά ανήκει το Renault 5, ένα EV 29.000 ευρώ που ανοίγει τον δρόμο για φθηνότερα μοντέλα και το Dacia Spring, το πρώτο EV από την οικονομική μάρκα του ομίλου, το οποίο κατασκευάζεται στην Κίνα και θα έχει τιμή εκκίνησης μικρότερη από 20.000 ευρώ. Η Renault έχει ξεκινήσει επίσης συνομιλίες με τη Volkswagen για μία συνεργασία σε ένα χαμηλού κόστους έργο EV, ανέφερε ο Ντε Μέο. Η Stellantis, εν τω μεταξύ, η επίδοξη αντίπαλός της που κατέχει μάρκες όπως η Peugeot και η Fiat, ελπίζει να κυκλοφορήσει ένα ηλεκτρικό μοντέλο στην Ευρώπη που θα κοστίζει λιγότερο από 20.000 ευρώ, σύμφωνα με τον επικεφαλής επιχειρήσεων της Ευρώπης, Ούβε Χοχγκεσόρτς.

Ο αγώνας για το μερίδιο της ευρωπαϊκής αγοράς στα φθηνότερα EV είναι κρίσιμος. Τα μικρά αυτοκίνητα είναι μπεστσέλερ στην Ευρώπη, αρκετοί κατασκευαστές ωστόσο τα έχουν σταματήσει, καθώς το αυξανόμενο κόστος της τήρησης των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων έχει καταστήσει ασύμφορη την παραγωγή τους. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν να αναμετρηθούν με τον κολοσσό BYD, που άρχισε να διαθέτει τα προϊόντα του στην Ευρώπη πριν από περίπου ένα χρόνο. Το BYD Seal που κοστίζει περίπου 52.000 ευρώ ξεπερνάει ήδη τις πωλήσεις του αντίστοιχου Tesla Model 3 σε ορισμένες αγορές όπως η Ιρλανδία και η Αυστρία, λέει ο Σου.

«Πολλοί πελάτες ή συνεργάτες ζητούν μικρότερα αυτοκίνητα, επειδή στους Ευρωπαίους αρέσουν τα μικρότερα αυτοκίνητα», προσθέτει, προαναγγέλλοντας ένα νέο μοντέλο κάτω των 30.000 ευρώ από τον επόμενο χρόνο. Κομβικό ρόλο στις φιλοδοξίες της εταιρείας παίζει το κινεζικής κατασκευής πλοίο BYD Explorer που μειώνει τους χρόνους αναμονής και προσφέρει μία φθηνότερη εναλλακτική. Στα σκαριά είναι ένας ακόμη μεγαλύτερος στόλος που θα μεταφέρει κινεζικά ΕV.

Καθώς προσπαθούν να μειώσουν το κόστος, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αισθάνονται ότι δεν υποστηρίζονται επαρκώς από τις κυβερνήσεις τους, ενώ προσπαθούν να ισορροπήσουν με τις «πράσινες» πολιτικές απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. «Η βιομηχανική στρατηγική της Ευρώπης είναι ελλιπής», τονίζει ο Ντε Μέο, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής της ένωσης ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, ACEA. «Πρέπει να μας ακούσουν οι πολιτικοί, είμαστε εκείνοι που βάζουμε τα χρήματα και διακινδυνεύουμε επενδύσεις», προσθέτει. Μια έρευνα της Κομισιόν για τις κινεζικές εισαγωγές μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, μέτρο που μπορεί να μην είναι αρκετό, λένε οι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Και αυτό γιατί οι Κινέζοι μπορούν να μειώσουν τις τιμές πέρα από κάθε προσδοκία.

kathimerini