Παράδειγμα προς μίμηση για νέους και όχι μόνο αγρότες, αποτελεί ο κ. Χρήστος Χρόνης από το Ελευθεροχώρι Βελεστίνου, που δείχνει το δρόμο για εξαγωγές στον τομέα των συσκευασμένων αρωματικών βοτάνων, σε μια μεγάλη αγορά που μπορεί να απορροφήσει τα ποιοτικά αρωματικά βότανα της Ελλάδας. Ο ίδιος ξεκίνησε φυτεύοντας πειραματικά τσάι του βουνού σε έκταση 15 στρεμ. της οικογένειάς του και μόνος του, δίνοντας δείγματα σε καταστήματα του εξωτερικού, κατάφερε να διεισδύσει στις αγορές της Αγγλίας και της Ολλανδίας, ενώ το προϊόν του βρίσκεται σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων και όχι μόνο του Βόλου, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Ο Χρήστος Χρόνης μίλησε στο «Ράδιο Ένα 102,5» και παραδέχτηκε, ότι ασχολήθηκε για πρώτη χρονιά φέτος, ενώ όταν οι ξένοι είδαν το τσάι το αγάπησαν. Ο ίδιος τόνισε ότι με οργανωμένη δουλειά, καλή συσκευασία και προώθηση του προϊόντος από τον αγρότη, μπορεί κάποιος να επιβιώσει, ενώ προέβλεψε ότι σε ορίζοντα 10 χρόνων η Μαγνησία θα στραφεί αποκλειστικά στα αρωματικά βότανα.
Καλλιέργεια σε 15 στρέμματα
Η οικογένεια του Χρ. Χρόνη έχει εκτάσεις στις οποίες σπέρνει σιτάρι, κριθάρι και καλαμπόκι, στο Ελευθεροχώρι Βελεστίνου. Ο ίδιος σπούδασε μηχανικός των υλικών στα Ιωάννινα και έκανε στην Αθήνα μεταπτυχιακό στα οικονομικά. Στην Αθήνα βλέποντας τη ζήτηση που υπάρχει για τα βιολογικά προϊόντα και τα αρωματικά φυτά, όπως διαπίστωνε και σε ταξίδια του στο εξωτερικό και δεδομένης της κρίσης, αποφάσισε να φυτέψει 15 στρέμματα τσάι του βουνού.
«Έκανα αυτό το εγχείρημα πέρυσι, το έβαλα σε καλαίσθητη συσκευασία, κατοχύρωσα Πανευρωπαϊκά το όνομα «Philosophia» και σε τρεις γλώσσες (Ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά) και με την πρώτη μου έξοδο στο εξωτερικό το Νοέμβρη, που έδωσα δείγματα σε αρκετά καταστήματα, ενθουσιάστηκαν και έδωσαν παραγγελίες», τόνισε. Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι σε ένα κατάστημα που πήγε στο εξωτερικό, έβρασε τσάι σε μπρίκι για να δοκιμαστεί, ενώ σε άλλα καταστήματα το τσάι έγινε με βραστήρα. Μάλιστα τους είπε να βάλουν και λίγο μέλι και η παραγγελία έγινε χωρίς δεύτερη σκέψη!
Σύμφωνα με τον κ. Χρόνη, ήδη συνεργάζεται με καταστήματα στο Λονδίνο, στην Ουτρέχτη και στο Άμστερνταμ και τοπικά Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο, όπου το τσάι «Philosophia» μπορεί να βρει κάποιος σε μίνι μάρκετ, παντοπωλεία, καταστήματα παραδοσιακών προϊόντων, κάβες και σε ορισμένα καφέ.
«Προσανατολισμός μας και εκεί που θα δώσουμε βάση, είναι στις εξαγωγές», δήλωσε ο νέος αγρότης, που πρόσθεσε ότι η συσκευασία του προϊόντος βασίστηκε στη δική του λογική.
Ο ίδιος τόνισε ότι όσοι έχουν δοκιμάσει τσάι του βουνού, τους αρέσει πιο πολύ από το άλλο τσάι που πίνουν, διότι ένα χαρακτηριστικό του είναι ότι δεν έχει διεγερτική δράση, δεν περιέχει καφεΐνη και μπορεί κάποιος να το πιει και το βράδυ.
Έχει πολυετή απόδοση
Το τσάι βγαίνει μια φορά το χρόνο, αλλά η καλλιέργεια είναι πολυετής, τόνισε, εξηγώντας ότι το τσάι το σπέρνεις μια φορά και αποδίδει για 10 χρόνια. Η συγκομιδή γίνεται τέλος Μαΐου με αρχές Ιουνίου, ανάλογα με τον καιρό, ενώ η έκταση των 15 στρεμμάτων που καλλιεργήθηκε βρίσκεται σε υψόμετρο 500 μέτρων.
Ο νέος αγρότης εκτίμησε ότι με την καλλιέργεια τσαγιού, μπορεί να επιβιώσει μια οικογένεια, όπως και με άλλα προϊόντα όπως λουίζα, χαμομήλι, ρίγανη και λεβάντα, με τη λογική όμως, ότι αυτοί που θα ασχοληθούν με τη γη, πρέπει να συσκευάσουν και να προωθήσουν το προϊόν τους, για να πάρουν την υπεραξία. «Μ’ αυτό τον τρόπο θ επιβιώσουν και μάλιστα για πολλά χρόνια», επισήμανε ο κ. Χρόνης.
Ο ίδιος είπε ότι ξεκίνησε με τσάι του βουνού και σε δεύτερο χρόνο σκέφτεται για χαμομήλι, ενώ η κατοχύρωση του brand name βοηθάει και αφορά ευρεία γκάμα προϊόντων, που μπορούν να καλλιεργηθούν.
Θετικό το εργοστάσιο
Ο ίδιος χαρακτήρισε πολύ θετική την πρόθεση του Αγροτικού Συνεταιρισμού Βόλου για εργοστάσιο παραγωγής και συσκευασίας αρωματικών φυτών «διότι αν όλη η Ελλάδα βάλει αρωματικά φυτά, δεν υπάρχει περίπτωση να μην προωθηθούν στο εξωτερικό. Είναι τόσο μεγάλη η αγορά του εξωτερικού και τόσο ποιοτικά τα αρωματικά φυτά της Ελλάδας, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην πωληθούν, με τις κατάλληλες βέβαια επαφές».
Ο κ. Χρόνης τόνισε από την εμπειρία του ότι στο εξωτερικό αγοράζουν μόνο ολοκληρωμένο και συσκευασμένο προϊόν και όχι ένα χύμα βότανο, ενώ τόνισε ότι έχει μεγάλη διαφορά αν ο αγρότης πουλήσει το προϊόν μόνος του, παρά να περιμένει τον έμπορο να το αγοράσει. Μια ακόμη παράμετρος είναι ότι τα προϊόντα πρέπει να είναι οργανικά, πολύς καλής ποιότητας και χωρίς φυτοφάρμακα.
Ο νέος αγρότης δήλωσε ότι η Πολιτεία δεν βοηθάει τον αγρότη και όταν ένα παιδί ξεκινάει να εκμεταλλεύεται τη γη του και γίνεται επιχειρηματίας, δεν είναι δυνατόν να πληρώνει τέτοια φορολογία και πρέπει διευκολύνει τους πολίτες και όχι να τους δυσκολεύει.
magnesianews.gr