Φαεινές λύσεις για τη συντήρηση των προϊόντων, τη σωστή διανομή λιπάσματος αλλά και τη δημιουργία ζωοτροφών από απόβλητα τροφίμων έχουν αναπτύξει ελληνικές εταιρείες αγροτεχνολογίας, των οποίων η τεχνολογία έρχεται να συμβάλει στη διαχείριση κρίσεων, όπως αυτή που διέρχεται η αλυσίδα εφοδιασμού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
«Η τεχνολογία είναι πλέον ένα εργαλείο που βοηθά στη διαχείριση μιας κρίσης αντίστοιχης με αυτήν που διανύουμε λόγω του πολέμου στην Ουκρανία», αναφέρει ο Σωτήρης Μπαντάς, διευθύνων σύμβουλος της startup Centaur Analytics.
Η εταιρεία, που ιδρύθηκε στον Βόλο και έχει παρουσία σε Αθήνα και νότια Καλιφόρνια, έχει αναπτύξει αισθητήρες υψηλής τεχνολογίας που εποπτεύουν τις συνθήκες αποθήκευσης προϊόντων (σιτάρι, καλαμπόκι, ρύζι, αλεύρι κ.ά.), στέλνοντας μετρήσεις θερμοκρασίας, υγρασίας, οξυγόνου κ.ά., ώστε να αποφευχθεί αλλοίωση ή ποιοτική υποβάθμιση του προϊόντος. «Η τεχνολογία μας βοηθάει τους παραγωγούς να αποθηκεύσουν με ασφάλεια τα αποθέματά τους, ώστε να μην έχουν απώλειες. Να μη χάσουν δηλαδή τρόφιμα, τώρα που τα χρειάζονται», εξηγεί.
Παράλληλα, η Centaur Analytics αξιοποιεί το δίκτυο 100 πελατών που έχει παγκοσμίως ώστε να φέρει σε επαφή πελάτες στη βιομηχανία τροφίμων με άλλους προμηθευτές. «Μέσα από analytics βοηθάμε τους πελάτες μας, που εισάγουν από χώρες όπως η Ρωσία και η Ουκρανία, να βρουν εναλλακτικούς προμηθευτές». Στο μεταξύ υπάρχει φόβος για ελλείψεις σε λιπάσματα, με χώρες από την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία να εισάγουν από τη Ρωσία τουλάχιστον το 50% των λιπασμάτων που χρησιμοποιούν.
Η ελληνική Augmenta, που επίσης ξεκίνησε από τον Βόλο, έχει αναπτύξει ένα σύστημα (hardware και software) το οποίο εγκαθίσταται στην οροφή των γεωργικών οχημάτων, σαρώνοντας τον αγρό και κάνοντας σε πραγματικό χρόνο επιτόπιο έλεγχο σε καλλιέργειες (ρύζι, σιτάρι, βαμβάκι, καλαμπόκι).
Στη συνέχεια, το σύστημα, που αποτελείται από πολυφασματικές κάμερες, «αντιλαμβάνεται» τα σημεία του χωραφιού που χρειάζονται λίπασμα ή κάποιο άλλο χημικό και αποφασίζει αυτόματα να ρίξει όσο λίπασμα χρειάζεται στην περιοχή εκείνη του χωραφιού που είναι απαραίτητο.
Στα «μάτια» των παραγωγών μια τέτοια λύση είναι χρήσιμη, καθώς βοηθάει στη μείωση της ποσότητας χημικών και λιπασμάτων. «Η τεχνολογία μας είναι σίγουρα έτοιμη την κατάλληλη στιγμή. Το κέρδος που προσφέρουμε στους παραγωγούς αυξήθηκε περίπου 250% λόγω των αυξήσεων των τιμών στα λιπάσματα. Είχαμε ωστόσο και αρκετούς πελάτες στην Ουκρανία που προφανώς δεν θα καλλιεργήσουν όπως είχαν σχεδιάσει», αναφέρει ο Γιώργος Βαρβαρέλης, συνιδρυτής και CEO της Augmenta.
Η εταιρεία διαθέτει 48 πελάτες παγκοσμίως και έχει αποστείλει συνολικά 400 συστήματα.
Φυσικά ενδιαφέρουσες προτάσεις υπάρχουν και εκτός Θεσσαλίας.
Για τα οφέλη του δικού της συστήματος σε ένα ασταθές περιβάλλον όπου οι ζωοτροφές κινδυνεύουν να εκλείψουν μίλησε και ο συνιδρυτής της Better Origin, Φώτης Φωτιάδης, που έχει συμπιέσει μέσα σε κοντέινερ ένα εργοστάσιο που ανακυκλώνει τα απόβλητα τροφίμων των σούπερ μάρκετ μετατρέποντάς τα σε ζωοτροφή για κοτόπουλα. Με την τεχνολογία της η Better Origin βοηθάει τις επιχειρήσεις να μειώσουν τη χρήση σόγιας, η οποία αποτελεί βασικό συστατικό των ζωοτροφών και ανατιμάται διαρκώς. «Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις να παράγουν τοπικά ζωοτροφή, καθώς χρησιμοποιούν τα τοπικά απόβλητα τροφίμων. Αρα δεν επηρεάζονται από διακυμάνσεις στις τιμές, ούτε από ελλείψεις σε πρώτες ύλες».
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Δέσποινα Κόντη, Καθημερινή)