Τις τάσεις που καταγράφονται στην αγορά της μικρής λιανικής όσον αφορά στην κατηγορία του παγωτού παρουσιάζει η Intale στη μηνιαία έκθεσή της για τον Μάιο, με βάση τα δεδομένα πωλήσεων από τα περισσότερα από χίλια περίπτερα και μίνι μάρκετ που χρησιμοποιούν την εφαρμογή διαχείρισης Intale Point.  Πρόκειται για μία κατηγορία με έντονη εποχικότητα, αλλά και σημαντική διείσδυση στη μικρή λιανική κατά τους ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κατηγορία των παγωτών συμμετέχει στο 10,7% των συναλλαγών που πραγματοποιούνται και περιέχουν τρόφιμο, ενώ αποτελεί το 18,8% του τζίρου σε αυτήν την κατηγορία. Συνολικά, στο δωδεκάμηνο Ιούνιος 2023 – Μάιος 2024 τα παγωτά σημείωσαν ανάπτυξη τζίρου 13,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο – εν μέρει λόγω και του ασυνήθιστα ζεστού Απριλίου, χάρη στον οποίο ο μήνας έκλεισε με αύξηση 38% στις πωλήσεις παγωτών συγκριτικά με τον Απρίλιο του 2023. Εμφανίζουν όμως και σημαντικά αυξημένες τιμές: το σύνολο των υποκατηγοριών παγωτού παρουσιάζει αύξηση στη μέση τιμή ανά τεμάχιο, με μεγαλύτερη αυτήν στα ξυλάκια που αγγίζει το 25% μέσα σε έναν χρόνο, ενώ και τα χωνάκια και οι γρανίτες ξεπερνούν το +20%. 

Στην κορυφή τα χωνάκια, ακολουθούν τα ξυλάκια 

Ποιες είναι όμως οι δημοφιλέστερες κατηγορίες παγωτού στη μικρή λιανική; Την πρωτιά στις προτιμήσεις των καταναλωτών έχουν τα χωνάκια και οι πύραυλοι, που αντιπροσωπεύουν το 23,8% των συνολικών πωλήσεων παγωτού (από 22,5% έναν χρόνο νωρίτερα), προσπερνώντας το οικογενειακό παγωτό, που από το 24,3% στο αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο, υποχώρησε στο 22,2%., αλλά προσπερνώντας και τα ξυλάκια, που πριν από έναν χρόνο βρίσκονταν στο 23,5%, και πλέον έχουν υποχωρήσει στο 22,8%.  Μικρότερα μερίδια αγοράς παρουσιάζουν τα κυπελλάκια (12,7%) και τα παγωτά σάντουιτς, που ανέβηκαν από το 7,3% στο 7,9%, ενώ οι γρανίτες κινούνται επίσης ανοδικά, αποτελώντας πλέον το 4,5% των πωλήσεων παγωτού (έναντι 3,8% έναν χρόνο νωρίτερα). 

Σχεδόν στο +10% ο συνολικός τζίρος 

Βλέποντας συνολικά τη μικρή λιανική στο δωδεκάμηνο Ιούνιος 2023 – Μάιος 2024, στο σύνολο των καταστημάτων που χρησιμοποιούν Intale Point καταγράφηκε τζίρος 619 εκατομμυρίων ευρώ, που στα καταστήματα τα οποία ανήκουν στο σταθερό δείγμα (δηλαδή δεν άνοιξαν και δεν έκλεισαν μέσα στο δωδεκάμηνο αυτό) είναι αυξημένος κατά 9,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δωδεκάμηνο του 2022-23. Τα καπνικά αντιπροσωπεύουν το 65% των συνολικών πωλήσεων, με τα ροφήματα να ακολουθούν με ποσοστό 12,8% (έχοντας καταγράψει ανάπτυξη +15,9% στο δωδεκάμηνο) και τα τρόφιμα με 12,5% (ανάπτυξη +10,2% στο δωδεκάμηνο).  Το μέσο καλάθι διαμορφώθηκε στα 6,83 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση συναλλαγών 6,6%, ενώ η Κυριακή είναι σταθερά η μέρα με τις περισσότερες συναλλαγές ανά κατάστημα (313) και τον μεγαλύτερο τζίρο, όμως το Σάββατο είναι η μέρα με το μεγαλύτερο μέσο καλάθι (7,13 ευρώ). 

Σπύρος Πιστικός, Foodreporter